Mi mennyi 2016 - MINIMÁLBÉR

2015.11.20. 02:26

A Liga Szakszervezetek nyomásgyakorlásra készül a minimálbér emelése érdekében, miután a munkáltatói és munkavállalói álláspontok nem közelednek egymáshoz - jelentette be a szövetség elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón, Győrben.

                Mi mennyi 2016

 

Gaskó István elmondta, hogy egy hét múlva, november 27-én dönti el a Liga Szakszervezetek tanácsa, hogy milyen nyomásgyakorló eszközöket vet be a kormánnyal és a munkaadói oldallal folytatott tárgyalásokon.

Beszámolt arról is, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) csütörtöki tárgyalása eredménytelennek bizonyult mind a bérek, mind a munka törvénykönyve ügyében, nem közeledtek az álláspontok. A következő VKF ülést jövő hét pénteken, november 27-én tartják.

berkalkulator-2016.png  Kifejtette, hogy Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nemrég 5,5 százalékos minimálbér-emelésről beszélt, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán 2,5 százalékos emelésről szólt, a csütörtöki tárgyaláson a munkaadók pedig az emelés 1,5 százalékos lehetőségéről beszéltek. Ezekkel az álláspontokkal a Liga nem tud kiegyezni - mondta.

A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a Liga azt akarja elérni, hogy a minimálbér nettó értéke érje el a létminimum szintjét, ehhez mintegy 20 ezer forintos emelés szükséges. (A minimálbér bruttó összege 2015-ben 105 ezer forint, a szakmunkás garantált bérminimumé 122 ezer forint.)

Hozzátette: a nyomásgyakorlásra használható bármely törvényes eszköz „a szájzártól a sztrájkig bezárólag”.

Az eddigi tárgyalásokról szólva elmondta, hogy a Liga három éve szorgalmazza a minimálbér és a létminimum közötti rés megszüntetését. A kormány részéről erre volt hajlandóság, de az „nem volt annyira erős, hogy a munkaadókat is rákényszerítsék erre”.

Úgy vélte, a munkaerőpiacon elindult elvándorlás mértéke már tarthatatlan, nemcsak az orvosok, hanem a szakmunkások is Nyugat-Európában szeretnének boldogulni a jövedelemkülönbség miatt.

 

És, hogy mi mennyi-be fog kerülni? Így adózunk jövőre majd :

 

Több módosítást is elfogadott a jövő évi adótörvényekhez kapcsolódóan az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága pénteken. Ezek érintik például a szeszfőzdéket, a munkavállalói résztulajdonosi programot vagy az önkormányzatok adóelőnynyújtási lehetőségét.

Egy változtatás lazítana a megbízható adózói minősítés mulasztási bírsághoz kötődő feltételein a nagyobb vállalkozások esetében, figyelemmel arra, hogy ezeknél nagyobb például az adminisztrációs hiba esélye.

Elkülönített letéti számlát kellene nyitniuk a szeszfőzdéknek a bérfőzéshez kapcsolódó jövedéki adó befizetési kötelezettségük teljesítéséhez annak érdekében, hogy az egyértelműen elkülöníthető legyen a szeszfőzde adóalanyként teljesített befizetéseitől.

A bizottság egy olyan változtatást is elfogadott, amely mentesíti az ajándékozási illeték alól azokat az ügyleteket, amelyekben a munkavállalói résztulajdonosi program keretében ingyenesen szerez valaki értékpapírt, üzletrészt, tagi részesedést.

Több új szabály került be az illetéktörvénybe arról, hogy lakásvásárláskor mikor nem kell vagyonátruházási illetéket fizetni. Például ilyen az az eset, amikor valaki úgy vásárol meg egy lakást, hogy azt nyomban bérbe adja a korábbi tulajdonosának. A bérleti időnek legalább 5 évre kell szólnia, az éves bérleti díj pedig nem haladhatja meg a vételár 7 százalékát. A szerződésben rögzíteni kell azt is, hogy a bérlővé vált korábbi tulajdonos 5 éven belül visszavásárolhatja a lakást, mégpedig az általa kapott vételárnál 5 százalékkal magasabb összegért.

Egy másik elfogadott módosítás egyértelművé teszi, hogy a külföldön vagy belföldön megfizetett úthasználati díj 7,5 százaléka vonható le az iparűzési adóból. A változtatás bővíti az önkormányzatok adóelőlegnyújtási lehetőségét is azzal, hogy valamennyi vállalkozó számára megállapíthatnak adókedvezményt az alapkutatás, alkalmazott kutatás vagy kísérleti fejlesztés költségének 10 százalékának megfelelő összegben.

Egy változtatás pontosítja a biztosítási díj visszaigénylésének módját a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződések megszűnése esetén.

A bizottság változtatna az adóhatósági becslés szabályain. Javaslatuk szerint az adóhatóságnak kell bizonyítania azt, hogy a becslés alkalmazásának feltételei fennállnak, továbbá azt is, hogy a becslés alapjául szolgáló adatok, tények, körülmények és az alkalmazott módszerek megfelelőek az adó alapjának becslésére.

Az adótörvényeket módosító törvényjavaslathoz adott bizottsági összegző módosító indítvány kimondja azt is, hogy kizárólag közérdekű bejelentésből származó, ellenőrizhető bizonyítékkal alá nem támasztott adatok alapján adóbecslés nem alkalmazható.

 

Mi mennyi 2016 - benyújtották az Országgyűlésnek a 2016. évi adócsomagra vonatkozó törvényjavaslatot, amely a legjelentősebb újításokat az adózás rendjében hozza. További friss hírek

 

Nyugdíjak - Bérek - Családi pótlék - Adózás

 

Adózó: megbízható vagy kockázatos?

Az egyik legjelentősebb változás jövőre, hogy az adóhatóság kategorizálná az adózókat, és eltérő eljárási szabályokat alkalmazna a megbízható és a kockázatos adózókra. A minősítést az adóhatóság első ízben a 2016. első negyedévre vonatkozó adózói adatok alapján adja majd ki. A kapott minősítések lekérdezésére 2016. második negyedévétől az ügyfélkapun keresztül lesz majd lehetőség. Azok a cégjegyzékbe bejegyzett vagy áfa regisztrált adóalanyok, akik jogkövető magatartást folytatnak, megbízható minősítést kapnak. A megbízható minősítés megszerzéséért 10, megbízhatóságot jelző kritériumnak kell megfelelniük.

A megbízható státuszt elnyerve előnyösebb elbírálásban részesülnek, mint a kockázatosnak ítélt adózók. A megbízható státusz elnyerése olyan könnyítésekkel kecsegteti az adózókat, mint hogy

  • a kiszabható mulasztási és adóbírság felső határát 50 százalékkal mérséklik az általános szabályok szerint megállapítható mértékhez képest;
  • a nyilvántartott tartozásra évente egy alkalommal automatikusan 12 havi pótlékmentes részletfizetési kedvezményt kapnak;
  • a visszaigényelt általános forgalmi adót az adóhatóság 2017. január 1-jétől 45 napon, 2018. január 1-jétől 30 napon belül utalja ki.

Az adóhatóság kockázatosnak minősíti azokat az adózókat, akik nagy összegű adóhiányt vagy –tartozást halmoztak fel, akik be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatnak, és akiket egy éven belül ismételt üzletbezárásra büntetettek. A kockázatos kategóriába sorolt adózók nem részesülnek kedvezményes eljárásban: az általuk visszaigényelt általános forgalmi adó kiutalási határideje 75 nap, és a megbízható adózókhoz képest hosszabb adóhatósági ellenőrzésekre számíthatnak, az ő esetükben az ellenőrzési határidőt 60 nappal meghosszabbíthatják.

Adóregisztráció

Néhány ponton változik az adóregisztrációs eljárás is. Az adótartozásra vonatkozó összeghatárok 5 és 10 millió forintra csökkennek; a regisztrációnál vizsgált személyek körébe bekerülnek a cégvezetők is.

Adminisztrációs hiba, tévedés

A bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása esetében az adóhatóság mulasztási bírság kiszabása nélkül – határidő tűzésével – hívja fel az adózót a kötelezettsége teljesítésére, azaz adminisztrációs hibát, tévedést nem büntet azonnal.

Pótlékmentes részletfizetés

A személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség kapcsán a korábbi 150 000 forintról 200 000 forintra emelkedik a pótlékmentes részletfizetés összeghatára, melyet a személyi jövedelemadón túl az egészségügyi hozzájárulásra is kiterjesztenének.

Folyószámla integráció

Jelenleg az adóhatósági és a vámhatósági szerv külön tartja nyilván az adózók kötelezettségeit és befizetéseit. A módosító csomag elfogadásával a külön nyilvántartott folyószámlákat a hatóságok közös nyilvántartássá fésülik össze. Az adó- és a vámfolyószámlák összevonására tekintettel az adóhatósági igazolásokra vonatkozó szabályok is módosulnak. A tartozásmentesség igazolást 2016-tól már egységesen, NAV szinten lehet kérni, az igazolás tartalma pedig kiegészül a végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozások adataival is.

Nettó pótlékszámítás

A nettó pótlékszámításra vonatkozó rendelkezések a jövőben – eltérő rendelkezés hiányában – a tartozások szélesebb körére lesz alkalmazható.

Adóellenőrzések

Végelszámoláskor a rendezett adóügyi kapcsolatokkal rendelkező, megbízható adózók esetében a kötelező adóhatósági ellenőrzés megszűnik, csak a kockázatos adózók esetében marad fenn.

Személyi jövedelemadó

Bevallási nyilatkozat, bevallási ajánlat

A javaslat szerint megszűnne az adónyilatkozat és az egyszerűsített bevallás intézménye, ezek utoljára a 2015. évre vonatkozóan tehetőek. A tervezett módosítás szerint a jövőben, ha a magánszemély az adóévben kizárólag munkáltatótól származó jövedelmet szerzett, és nem érvényesít adókedvezményt, nyilatkozatban kérheti az adóhatóságot az adó megállapítására (bevallási nyilatkozat). Az adóhatóság a magánszemély bevallását a havi 08-as bevallások alapján készíti el, melyet március 15. után küld meg az adózónak elektronikus úton (Bevallási ajánlat). Ez azt jelenti, hogy az adózónak rendelkeznie kell ügyfélkapu hozzáféréssel. Az új intézményként bevezetni kívánt bevallási nyilatkozatot első alkalommal 2015. évre vonatkozóan lehetne tenni, ún. bevallási ajánlatot pedig a 2016. évre vonatkozóan készítene először az adóhatóság.

Szálláshely-szolgáltatás

A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részleges feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló kormányrendelet szabályozása változik, ezzel összefüggésben a javaslat meghatározza az egyéb szálláshely, és külön nevesíti a falusi szálláshely fogalmát. A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatását szabályozó kormányrendelet módosításával a falusi szálláshely-szolgáltatás is bekerült a tételes átalányadózásra jogosító tevékenységek közé.

Áfa

Időszakos elszámolású ügyletek: könnyítés

Jelentősen változik az időszakos elszámolású ügyletek adózása 2016-tól (bizonyos adózói körnek már idén év közben változott). Az új szabályozás lényege, hogy az időszaki elszámolású ügyleteknél a korábbi fizetési határidőtől eltérően főszabály szerint a teljesítési időpont az elszámolással vagy fizetéssel érintett időszak utolsó napja lesz. A főszabály azonban az esetek elenyésző részében lesz alkalmazható, előrefizetés esetében ugyanis, ha a számla kibocsátás is megelőzi az időszak végét, a teljesítési időpont a számla kibocsátásának napja; utólagos fizetés esetében pedig a fizetés esedékessége, de legkésőbb – a korábban elfogadott szabályozás szerint – az időszak végét követő 30. nap lesz a teljesítési időpont. Ez a végső határidő módosulna az időszak végét követő 60. napra a törvényjavaslatban foglaltak szerint.

Egyéb változások

A törvényjavaslat elfogadásával az állami és önkormányzati tulajdonban lévő kapcsolt vállalkozások is létrehozhatnak csoportos adóalanyiságot. További változás, hogy a nemzetközi légi személyszállítást végző repülőtársaságok a jövőben mentesülnek a számlakibocsátás alól, azonban a szolgáltatást igénybe vevő kérésére kötelesek számlát kiállítani (a bizonylat kiállítási kötelezettség természetesen továbbra is él).

Jövedéki adó

A jövedéki adóra vonatkozó módosítási javaslatok a pálinka magánfőzésére (adójegy alkalmazásán keresztül megvalósuló adózási megoldás kerül bevezetésre), illetve bérfőzésére vonatkozó szabályokra vonatkoznak.

Környezetvédelmi termékdíj

Fogalmi változások

A törvényjavaslat az egyéb jogszabályokkal való összhang megteremtése, a szabályozás pontosabbá tétele és a jogértelmezés megkönnyítése érdekében több új fogalom meghatározást, fogalmi pontosítást, és szövegpontosítást tartalmaz.

Átalánydíj a gépjárművekre

Megnyílik a darabszám alapú átalánydíj fizetés lehetősége a gépjármű gyártók és forgalmazók számára. Az átalánydíj lehetősége csak a személygépkocsi és motorkerékpár termékdíjas alkotórészei (akkumulátor, egyéb kőolajtermék, gumiabroncs, elektronikai berendezések) esetén áll fenn (a tehergépjármű esetén például nem). A gépjármű termékdíj átalánya (más termékek után fizetett átalánydíjjal ellentétben) visszaigényelhető a törvényben meghatározott feltételek teljesítése esetén.

Átláthatóbb szankciórendszer

Átláthatóbbá válik a szankciórendszer. A javaslat egyértelműen tisztázza, hogy a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvényben nem szabályozott esetekben az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései az irányadók, valamint új fogalomként jelenik meg a termékdíjhiány, a termékdíj-különbözet és a termékdíj-tartozás, és lehetőség lesz késedelmi pótlék kiszabására is.

Háromszögügyletek

A háromszögügyletek körében a módosítás alapján a jövőben abban az esetben sem keletkezik majd termékdíj fizetési kötelezettség, ha a külföldre történő kiszállítást nem az eladó, hanem a vevő végzi, szervezi.

Külföldről behozott csomagolás részét képező újrahasználható csomagolószer

Egy évre nő az újrahasználható csomagolószerek visszaszállítására nyitva álló időszak, a termékdíj fizetési kötelezettség tehát egy év eltelte után keletkezik.

Egyéni hulladékkezelés

A törvényjavaslat jelentősen könnyíti az egyéni hulladékkezelést választók számára a termékdíjkötelezettség teljesítését. Az eddigi negyedéves bevallási és fizetési kötelezettséget egy évente egyszeri, előleg-bevallási, és egy éves, tényadatokon alapuló, elszámolási kötelezettség váltja fel.

Számlazáradékok

A csomagolószerek és reklámhordozó papírok esetében megszűnik a kötelező számlazáradékolás, csökkentve az érintettek adminisztrációs terheit.

Termékdíj-átvállalás

A törvényjavaslat egyértelművé teszi, hogy a szerződésen alapuló átvállalás NAV felé történő bejelentését az átvállalónak kell megtennie.

Online kereskedelem

A törvényjavaslat értelmében a termékdíj köteles termékek külföldről, távolsági értékesítés keretében történő átruházása is termékdíj-kötelezettséget keletkeztet. A forgalomba hozatal fogalmának e változása megszünteti a külföldi, online kereskedelmet végző gazdálkodók piaci előnyét a hazai szereplőkhöz képest.

Illetékek

Járműpark korszerűsítésének ösztönzése

A módosító csomaggal zöld jelzést kap a környezetkímélő járművek illetékmentessége. Az elektromos meghajtású járművek mellett az egyéb környezetkímélő járművek visszterhes megszerzése is illetékmentessé válik.

A jogalkotó támogatni kívánja a logisztikai és közúti fuvarozási ágazatban használt járműpark korszerűsítését is. A tervezet elfogadása esetén a haszonjárművek (autóbusz, nyergesvontató és tehergépkocsi) szerzése illetékmentessé válik.

Egyéb változások

A megbízható adózói státusz egyik további hozadéka, hogy az ide besorolt adózók által kezdeményezett részletfizetési eljárás mentesül az eljárási illetékfizetés alól.

A műemléképületekre vonatkozóan (védetté nyilvánított vagy önkormányzati rendelet alapján helyi egyedi védelem alatt álló épületekhez) illetékvisszatérítés formájában igénybe vehető speciális illetékmentességet élveznek az érintett adózók az öröklési és a visszterhes vagyonátruházási illeték alól.

Helyi adók

Letölthető helyi adó adatbázis

A kincstári nyilvántartás a helyi adókról és mentességekről, kedvezményekről elektronikusan letölthető formában lesz elérhető a jövőben. Fontos azonban tudni, hogy ez nem hiteles nyilvántartás, az adózó a nyilvántartást csak saját felelősségére használhatja fel.

Egységes helyi adó bevallás

Az adózók a bevallási kötelezettségüket a jövőben az általános nyomtatványkitöltő programmal, egységes formában is teljesíthetnék. A benyújtott bevallásokat az állami adóhatóság továbbítaná az érintett önkormányzati adóhatóságoknak. Így az iparűzési adót fizető – különösen a több telephellyel rendelkező – adózók jelentős adminisztrációs tehertől szabadulnának meg.

Útdíj levonási lehetőség bővülése

Nem csak a hazai e-útdíj, hanem a ráfordításként, költségként elszámolt külföldön és belföldön megfizetett megtett úttal arányosan fizetett díj, valamint az autópályák, autóutak és főutak használatáért megfizetett díj 7,5 százaléka is levonható az iparűzési adóból. (A belföldi e-útdíj 7,5 százaléka már 2013. július 1-jétől levonható a fizetendő iparűzési adóból.)

Gépjárműadó

Az elektromos meghajtású gépjárművek mellett a többi környezetkímélő jármű üzemeltetését is mentesítenék a gépjárműadó alól. A mentesség de minimis (csekély összegű) támogatásként vehető igénybe. Új adóztatási mód vonatkozik majd a nyergesvontatókra, amely a fuvarozók jövedelempozícióját javíthatja.

Mi mennyi 2016 - árak, bérek, járulékok, adók, támogatások, szociális ellátások, családi pótlék - segélyek stb

Hamarosan itt a 2016 és jönnek a változások életünk minden területén, összefoglaló !

Nyugdíjak - Bérek - Családi pótlék - Adózás

 

Minimálbér 2016 : A kormány az elmúlt években sokkal inkább elvett a minimálbért kereső emberektől, mint adott nekik - reagálta az LMP Tuzson Bencének, a Fidesz frakció szóvivőjének csütörtöki bejelentésére.

Tuzson Bence csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta: öt év alatt 43 százalékkal nőtt a minimálbér összege. Hozzátette, hogy 2010-ben 73 500 forint volt a minimálbér, 2015-ben pedig 105 ezer forint, azaz a minimálbér összege évente átlagosan tíz százalékkal emelkedett, ami azt mutatja, hogy a magyar reformok működnek.
Az LMP szerint a minimálbér az elmúlt öt évben mindössze 8500 forinttal nőtt, miközben a bruttója 31500 forinttal lett több. A 43 százalékos emelésből így az emberek csak 14 százalékos emelkedést érzékeltek.

A jövő évi költségvetés egy százalékpontos adócsökkentésével is a "dolgozó szegények" járnak a legrosszabbul - tették hozzá.

Az ellenzéki párt szerint a legfontosabb lépés a nettó bérek emelését lehetővé tevő adóreform és a dolgozói szegénység elleni javaslatok elfogadása annak érdekében, hogy Magyarország egy élhetőbb ország legyen.

Adózás : Az adatok szerint – általánosságban – az adóbevallást készítő magánszemélyek mintegy negyede tartozott az államnak; a cégvilág jóval több mint felének szintén volt adóhátraléka.

A gazdasági szereplők és a polgárok együttes elmaradása kevéssel ugyan, de meghaladta a 2400 milliárd forintot.

A hatalmas összegű köztartozás két csoportra osztható. Az első kategóriát azok a kintlévőségek alkothatják, amelyeknél még remélhető részben vagy egészben eredményes behajtási intézkedés. Ide sorolható az 1,2 millió magánszemély összesen 195 milliárdos hiánya.

De a gazdasági életben ténylegesen részt vevő vállalkozások ügyében is lehet keresni valója a Nemzeti Adó és Vámhivatalnak. Az ilyen cégek ugyanis üzleteket kötnek, vannak gépeik, berendezéseik, s követeléseket támasztanak más szereplőkkel szemben. A működő cégek közül júniusban 325 ezer küzdött kisebb-nagyobb adóhátralékkal, mégpedig együttesen 240 milliárdos összegben – olvasható a Napi Gazdaságban.

Nyugdíj : Kell a nyugdíjbiztosítás, hogy meg tudjunk élni!
Azzal mindenki tisztában van, hogy a jelenlegi nyugdíjrendszer nem lesz képes megfelelő nyugdíjat biztosítani a számunkra. Nagyon egyszerűen ki tudjuk számolni a nyugdíjkalkulátorral, hogy mekkora állami nyugdíjra vagyunk jogosultak, de ne számítsunk valami szép összegre. A jelenlegi keresetünk nagyjából 60%-a juthat nekünk, és ez még a szerencsés helyzet, hiszen jó pár év múlva ezt is örömmel elfogadnánk.

Egyértelmű, hogy valamilyen módon pótolnunk kell magunknak a kieső bevételeinket, és erre az egyik legjobb megoldás a nyugdíjbiztosítás. Nem csak magas hozamokat van lehetőségünk elérni, széleskörű szolgáltatás mellett, hanem még az állam is támogatja, ha ilyen módon gondoskodunk magunkról.

Akár plusz 130 ezer forintot kaphatunk minden évben
Minden kétséget kizárva a nyugdíjbiztosítások egyik legnagyobb vonzereje a 20%-os, évente akár 130 ezer forintos SZJA kedvezmény. Ráadásul kimondottan előnyös az is, hogy míg korábban a bankszámlánkra utalta az állam az életbiztosítások után járó adókedvezményt, addig most a nyugdíjbiztosítás egyenlegét fogja növelni ez az összeg. Magyarul úgy működik, mint a befizetéseink, és további extra nyereséget termelnek számunkra, viszont nem mindenhol egyformán. Érdemes megnézni, hogy egyes biztosítók hogyan kezelik a hozzájuk beérkező adójóváírásokat.

Nagyon nem mindegy, hova kerül az adókedvezmény
A biztosítók ugyanis egészen eltérően kezelik a hozzájuk beérkező adókedvezményeket. Akadnak olyanok, mint például a Generali, Groupama, és a MetLife, akik olyan felosztásban fektetik be a pénz, amilyen eszközalapokat választottunk a rendszeres díjainknak. További előnye, hogy mivel külön eseti számlán tartják nyílván az adókedvezményeket, ezért bármikor változtathatunk rajta, így adott esetben áttehetjük kisebb, vagy nagyobb hozammal kecsegtető befektetési alapokba.
Bár az Aegon Biztosító is a rendszeres díjak szerint fekteti be az adóvisszatérítést, de ők egységes pénzalapot kezelnek, így csak akkor válthatunk, ha az egész portfóliónkon változtatunk.

A nyugdíjak emeléséről ne is beszéljünk, éhen halni sem elég a Magyar nyugdíj. 

Család pótlék : évek óta nem emelik és a szociális ellátásokat sem.

Ellátások : Számos kistelepülésen válhat fizetőssé egy most még ingyenes szociális ellátás, ha elfogadja a parlament a héten benyújtott törvénytervezetet – írja az index.hu. Jelenleg az önkormányzatok döntik el, kérnek-e pénzt azért a rászorulóktól, hogy legyen valaki, aki kijár az otthonukba segíteni boldogulni a mindennapokban, például takarítani, gyógyszert adagolni vagy öltözködni. A terv szerint viszont be fognak vezetni egy óránként 285 forintos minimumdíjat.

Az újabb megszorítás jegyében:

  • bevezetnének egy minimális térítési díjat, ami óránként az öregségi nyugdíjminimum 1 százaléka, azaz 285 forint lenne
  • többé nem lenne ingyen adható ez a szolgáltatás, csak és kizárólag akkor, ha az érintettnek egyáltalán nincsen semmi jövedelme
  • díjcsökkentésben pedig csak azok reménykedhetnének, akiknek egy bizonyos szint alatti a jövedelme (57 ezer vagy – egyedül élőknél – 71 250 forint alatt van)

A hivatalos indoklás szerint azért van szükség a szigorításra, mert az elmúlt évek tapasztalatai szerint „számos esetben” rossz helyre ment a pénz.

Veszélyes precedenst teremthet, hogy Varga Mihály titkosította az államháztartás finanszírozásával és az adósságkezeléssel kapcsolatos, stratégiai jelentőségű adatokat, illetve az egyes döntéseket megalapozó háttérszámításokat (Erről Faragó József írt elemzést a VH előző számában, "A titokzatos Varga Mihály" címmel). Ám nemcsak a titkosítás ijesztő, hanem az is, ami a büdzsé publikus részéből kirajzolódik.

A Policy Agenda számításai szerint a kormány szisztematikusan szaggatja szét a szociális hálót. A válság kirobbanásának évében, 2008-ban a költségvetés a GDP 15,9 százalékát költötte társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatásokra – 2009-ben pedig már a nemzeti össztermék 16,1 százalékát. Jövőre ez az arány 14,3 százalékra sorvad, azaz a kormány 560 milliárddal ad kevesebbet a szociális célokra, mint 2008-ban.

Arányaiban a munkanélküliek ellátását csonkolta a legdurvábban az állam: a 2008-as 0,4 százalékról 0,1 százalékra csökkent az erre költhető pénz. A nyugdíjak sem úszták meg: korábban a GDP 10 százaléka ment e célra, most 8,6.

A családi pótlék „befagyott”: évek óta nem emelkedett az összege, így a növekvő GDP miatt most már csak a megtermelt nemzeti össztermék 1,5 százaléka jut erre (2008-ban 2 százalék). Pedig ha az állam tartaná a korábbi szintet, akkor most a családi pótlék, a gyes, a gyed, gyet összegét 33 százalékkal lehetne megemelni.

És miközben az állam a szociális kiadásokat módszeresen kurtítja, saját működésére nem sajnálja a pénzt: korábban a GDP 6 százalékából jött ki, most 8,4 százalékát viszi el. Pedig ezen a soron 2010 és 2016 között 2300 milliárd forintot is spórolhatott volna. De nem tette.

Szociális ellátások : Korózs Lajos szerint elfogadhatatlan, hogy a szociális segélyezés az önkormányzatokhoz került, így a szegényeknek kevesebb támogatás jut. Az MSZP ezért azt kezdeményezi, hogy az állam normatív módon garantálja a lakhatási és méltányossági támogatásokat.  

Az MSZP elfogadhatatlannak tartja a szociális segélyezés önkormányzatokhoz rendelését, mivel azzal a szegények még kevesebb támogatást kapnak. Erről Korózs Lajos, a szocialisták országgyűlési képviselője beszélt csütörtökön, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján. Kiemelte, márciustól kétharmadával csökkent a lakhatási támogatásban részesülők aránya, a segítség folyósításához pedig több esetben hatalmaskodó feltételeket köt az önkormányzat.

Az MSZP a helyzet javítása érdekében továbbra is azt kezdeményezi, hogy az állam normatív módon garantálja a lakhatási és méltányossági támogatásokat – fejtette ki Korózs Lajos. Az ellenzéki politikus emellett azonnali intézkedést kért a kormánytól a szociális szférában dolgozó mintegy 80 ezer alkalmazott bérpótlékának augusztusi kifizetése ügyében.

A járulékok emelkednek és így magyarázzák : Az adó- és járulékbevételek növekedése elsősorban a gazdasági növekedésnek tudható be, a fogyasztáshoz és az élőmunka jövedelmekhez kapcsolódó adóbevételek egyaránt emelkedtek - kommentálta Adorján Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) költségvetésért felelős helyettes államtitkára az államháztartás friss előzetes adatait az M1 aktuális csatornán csütörtökön.

Az NGM által csütörtökön nyilvánosságra hozott előzetes adatok szerint az államháztartás központi alrendszerének júliusi hiánya az egy évvel korábbi 37,7 milliárd forinttal szemben 70,8 milliárd forint, az első héthavi deficit pedig 894,1 milliárd forint, míg tavaly az első hét hónapban 851,4 milliárd forint volt. Az idén júniusban a parlament 15 milliárd forinttal, 892,4 milliárd forintra megemelte az idei államháztartási deficitet, így az első héthavi hiány az egész évre várt deficit 100,2 százaléka.

Adorján Richárd elmondta: több oka van annak, hogy az államháztartás első héthavi hiánya nagyjából azonos az éves előirányzattal. A bevételek és a kiadások éven belül nem egyforma ütemezésben, időbeni elosztásban jelentkeznek, év végén jellemzően jobbak a pénzforgalmi adatok, az év egyes utolsó hónapjai várhatóan szufficittel zárnak majd. A másik ok, amiért látszólag időlegesen rosszul áll a költségvetés, hogy nem kaptuk meg Brüsszelből a neki járó pénzeket, ennek azonban a helyettes államtitkár szerint nincsenek fundamentális okai, csak időleges csúszásról van szó.

Hangsúlyozta, egyáltalán nem számítanak arra, hogy a költségvetés elszaladhat, amit a most publikált adatok is alátámasztanak. Az első héthavi adó- és járulékbevétel mintegy 400 milliárd forinttal, 6,5 százalékkal magasabb a tavalyi hasonló időszakinál, ezt a többletet ellensúlyozza az uniós bevételek csúszásából és az uniós kiadások felfutásából származó hiánytöbblet. Hozzátette, azt remélik, hogy az uniós bevételek még idén beérkeznek a költségvetésbe, a módszertan szerint azonban azokat ennek hiányában is el lehet számolni bevételként.

 

Az ősszel dönthet a kormány a szociális ellátórendszer struktúrájának átalakításáról, miután az elmúlt hónapokban megtörtént a fenntartói rendszer felülvizsgálata – értesült lapunk. Az előkészítés keretében lényegében már tavaly nyár óta részt vesznek az egyeztetéseken az egyházak képviselői is. - See more at: http://magyarhirlap.hu/cikk/31352/Ujragondoljak_a_szocialis_ellatas_rendjet#sthash.9G8KYQpL.dpuf
Az ősszel dönthet a kormány a szociális ellátórendszer struktúrájának átalakításáról, miután az elmúlt hónapokban megtörtént a fenntartói rendszer felülvizsgálata – értesült lapunk. Az előkészítés keretében lényegében már tavaly nyár óta részt vesznek az egyeztetéseken az egyházak képviselői is. - See more at: http://magyarhirlap.hu/cikk/31352/Ujragondoljak_a_szocialis_ellatas_rendjet#sthash.9G8KYQpL.dpuf
Öt év alatt 43 százalékkal nőtt a minimálbér összege, és a kormány meg a Fidesz-frakció elkötelezett a további emelése mellett - mondta a Fidesz frakció szóvivője csütörtöki, budapesti sajtótájékoztatóján.

Tuzson Bence közölte: 2010-ben 73 500 forint volt a minimálbér, 2015-ben pedig 105 ezer forint, azaz a minimálbér összege évente átlagosan tíz százalékkal emelkedett, ami azt mutatja, hogy a magyar reformok működnek. Hozzátette: az OECD-országok közül Magyarországon nőtt a legnagyobb mértékben a bruttó minimálbér, és várhatóan a következő évben is nőni fog, aminek az az alapja, hogy a magyar gazdaság növekedése ebben az évben is megközelíti a 3 százalékot.

A gazdasági növekedés mellett a négyszázezerrel több új munkahely tette lehetővé a minimálbér növelését, amely azért is fontos, mert ma is 1,5 millió ember jövedelmét garantálja a minimálbér. Ha figyelembe vesszük a családi adókedvezmény rendszerét is, akkor ha valaki több gyereket vállal és minimálbérből él, szinte a teljes jövedelme nála tud maradni, főleg mióta az adókedvezményt a járulékokból is le lehet írni - tette hozzá.

 

A baloldal választási programjában 32 ezer forintos minimálbér-csökkentés szerepelt, Gyurcsány Ferenc pártja pedig a minimálbér eltörlésével kampányolt - említette meg. Tuzson Bence jelezte: a minimálbér eltörlése rendkívül nagy megterhelést jelentett volna a legkisebb jövedelműeknek, és nagyon kiszolgáltatottá tette volna őket, amit a kormány és a Fidesz-frakció semmiképp sem akart. Ha csökkent volna a minimálbér, akkor csökken a táppénz, a gyed, a rehabilitációs és a rokkantsági ellátások összege, az álláskeresési járadék, a tanulók pénzbeli juttatása és a súlyosan fogyatékos emberek jövedelemalapú kedvezménye is - tette hozzá.

Arra törekednek, hogy a minimálbér mellett minden jövedelem nőhessen, "és az emberek munkájukért egyre magasabb jövedelmet kaphassanak, reálszinten is" - mondta. Tuzson Bence emlékeztetett arra is, hogy a minimálbér emelkedése mellett csökkent az infláció és a fogyasztói árindex is, azaz akiknek nem változott a jövedelme, annak is nőtt a vásárlóereje. Hangsúlyozta: azt akarják, hogy alacsony maradjon az infláció, és ennek megfelelően "érzékelhető, erős jövedelemnövekedés alakuljon ki". Jelezte: azt javasolják, hogy a minimálbér 2016-ban is nőjön tovább, de a munkavállalók és munkáltatók érdekegyeztető tanácsa fog ebben a kérdésben dönteni.  (forrás)

CSOK-kalkulátor-2016

2015.09.01. 10:17

Csok 2016 az új szocpol : kalkulátor

  1. Gyerekenként csak egyszer lehet igénybe venni. A támogatásnál a 24. hetüket betöltött magzatot/magzatokat is figyelembe lehet venni. A felső korhatár pedig 16. életév, vagy nappali tagozatos gyereknél 25. életév, vagy megváltozott munkaképességű eltartott.
  2. 40. életévüket be nem töltött házaspárok maximum 2 gyermeket vállalhatnak be (meglévő gyerekek számától függetlenül)
  3. Vásárlás esetén: minimum komfortos, használt lakás maximum 300e Ft/m2-árig (alacsony energiafogyasztás esetén 350e Ft/m2-ig). Új lakás vásárlása esetén az építési engedély nem lehett 2008.07.01 előtti. Közeli hozzátartozótól nem lehetséges sem rész-, sem teljes tulajdonvásárlás, valamint minimum az egyik igénylőnek legalább 180 napos TB-jogviszonyt kell igazolnia. Bővítés esetén minimum egy lakószoba szükséges.
  4. Az ingatlan hasznos alapterülete maximum 160 négyzetméter lehet. A minimum négyzetméter gyerekenként változó.
  5. Az ingatlan ára/bekerülési értéke területenként és településtípusonként korlátozott. Az igénylők (néhány kivételtől eltekintve, pl. öröklés) nem lehetnek tulajdonosai más lakóingatlannak
  6. Új lakás építése esetén minimum "B" energetikai besorolás szükséges.
  7. Bővítés esetén a támogatás összege maximum a számlával igazolt bekerülési költség 50 százaléka lehet!

Családi pótlék kalkulátor 2016 - itt

Családi pótlék kalkulátor


Egyedülálló vagy két szülő neveli a gyerek(ek)et?:

 

Vízdíj, vízdíj-kalkulátor 2016

Díjszabás Vízdíj, vízdíj-kalkulátor

 

Vízdíj-kalkulátor lakossági ügyfeleknek

A vízfogyasztás kiszámításához adja meg a következő adatokat

:
 
:
 m3
Előző mérőállás leolvasásának dátuma
:
 m3
Jelenlegi mérőállás leolvasásának dátuma

----

Vízszolgáltatás Budapesten
Lakossági ügyfelek esetén 2016. július 1-jétől
Vízdíj 218,95 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Üzleti ügyfelek esetén 2016. január 1-jétől
Vízdíj 252,60 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

 * A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Víz- és csatornaszolgáltatás Biatorbágyon 2014. szeptember 1-jétől
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 423,4 Ft/m3
Csatorna használati díj + Vízterhelési díj 530,7 Ft/m3
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz elszállítási díja 2015. május 28-tól
Lakossági ügyfél, rövid cső (40 m alatt) esetén 14376,4 Ft/forduló
Lakossági ügyfél, hosszú cső (40 m felett) esetén 17252,68 Ft/forduló
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 502,9 Ft/m3
Csatorna használati díj + Vízterhelési díj 629,2 Ft/hó
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz elszállítási díja 2015. május 28-tól
Nem lakossági ügyfél, rövid cső (40 m alatt) esetén 15977,6 Ft/forduló
Nem lakossági ügyfél, hosszú cső (40 m felett) esetén 19172,92 Ft/forduló

 

Víz- és csatornaszolgáltatás Budakeszin
Lakossági ügyfelek esetén 2014. január 1-jétől
Vízdíj 218,9 Ft/m3
Csatorna használati díj 302,5 Ft/m3
Vízterhelési díj 8,0 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz elszállítási díja
Nem csatornázott lakossági ügyfél, rövid cső (30 m alatt) esetén 9 681 Ft/ forduló
Nem csatornázott lakossági ügyfél, hosszú cső (30 m felett) esetén 11 617 Ft/ forduló
Csatornázott lakossági ügyfél, rövid cső (30 m alatt) esetén 13 275 Ft/ forduló
Csatornázott lakossági ügyfél, hosszú cső (30 m felett) esetén 15 930 Ft/forduló
Üzleti ügyfelek esetén 2013. november 1-jétől
Vízdíj 252,6 Ft/m3
Csatorna használati díj 571,8 Ft/hó
Vízterhelési díj 8,9 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz elszállítási díja
Csatornázott nem lakossági ügyfél, rövid cső (30 m alatt) esetén 14 751 Ft/forduló
Csatornázott nem lakossági ügyfél, hosszú cső (30 m felett) esetén 17 701 Ft/forduló
Nem csatornázott nem lakossági ügyfél, rövid cső (30 m alatt) esetén 10 757 Ft/forduló
Nem csatornázott nem lakossági ügyfél, hosszú cső (30 m felett) esetén 12 908 Ft/forduló

* A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Vízszolgáltatás Budaörsön
Lakossági ügyfelek esetén 2013. július 1-jétől
Vízdíj 215,4 Ft/m3
Üzleti ügyfelek esetén 2012. január 1-jétől
Vízdíj 303,0 Ft/m3
Alapdíj *
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

* A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Vízszolgáltatás Csömörön
Lakossági ügyfelek esetén 2014. január 1-jétől
Vízdíj 218,95 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Üzleti ügyfelek esetén 2012. január 1-jétől
Vízdíj 252,60 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

* A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Víz- és csatornaszolgáltatás Halásztelken
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 2013. július 1-jétől 218,9 Ft/m3
Csatorna használati díj 2013. december 6-tól 291,1 Ft/m3
Vízterhelési díj 17,9 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 2012. január 1-jétől 252,6 Ft/m3
Csatorna használati díj 2013. január 1-jétől 526,9 Ft/m3
Vízterhelési díj 19,9 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

* A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Víz- és csatornaszolgáltatás Szigetszentmiklóson 2013. december 17-től
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 356,1 Ft/m3
Csatorna használati díj 315,2 Ft/m3
Vízterhelési díj 48,0 Ft/m3
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 554,2 Ft/m3
Csatorna használati díj 636,5 Ft/m3
Vízterhelési díj 53,3 Ft/m3

 

Víz- és csatornaszolgáltatás Szigetszentmiklós - Lakihegyen
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 2013. július 1-jétől 218,9 Ft/m3
Csatorna használati díj 2013. december 17-től 315,2 Ft/m3
Vízterhelési díj 48,0 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 252,9 Ft/m3
Csatorna használati díj 636,5 Ft/m3
Vízterhelési díj 53,3 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

 * A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Víz- és csatornaszolgáltatás Tökölön 2013. december 3-tól
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 291,2 Ft/m3
Csatorna használati díj 2014. január 1-jétől 257,4 Ft/m3
Vízterhelési díj 17,9 Ft/m3
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz elszállítási díja 2015. június 1-jétől
Lakossági ügyfél, rövid cső (20 m alatt) esetén 14376,4 Ft/forduló
Lakossági ügyfél, hosszú cső (20 m felett) esetén 17252,68 Ft/forduló
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 463,4 Ft/m3
Csatorna használati díj 466,9 Ft/m3
Vízterhelési díj 19,9 Ft/m3
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz elszállítási díja 2015. június 1-jétől
Nem lakossági ügyfél, rövid cső (20 m alatt) esetén 15977,6 Ft/forduló
Nem lakossági ügyfél, hosszú cső (20 m felett) esetén 19172,92 Ft/forduló

 

Vízszolgáltatás Törökbálinton 2013. július 1-jétől
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 218,9 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 252,60 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

* A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

Vízszolgáltatás Vecsésen 2013. július 1-jétől
Lakossági ügyfelek esetén
Vízdíj 218,9 Ft/m3
Alapdíj 0 m3-nél nagyobb havi fogyasztás esetén havonta* 179,95 Ft/hó
Üzleti ügyfelek esetén
Vízdíj 252,60 Ft/m3
Alapdíj **
0 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 7,5 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 18 897,60 Ft/év
7,5 m3-nél nagyobb, de legfeljebb 15 m3 napi átlagfogyasztás mellett évente 69 037,20 Ft/év
15 m3 napi átlagfogyasztás felett évente 112 623,60 Ft/év

 * A számlázás bekötésenként kerül számlázásra 0 m3-nél nagyobb tárgyidőszaki fogyasztás esetén.

** A számlázás alapját a gazdálkodó szervezetek szerződéses folyószámlájához tartozó bekötésein
megállapított napi átlagfogyasztások összege képzi.

 

A táblázat a 2015. január 1-jétől érvényes, 27%-os áfával kalkulált bruttó árakat tartalmazza.

Vízhálózati tervek véleményezése
Egy szintig (5 kifolyóig) 3 816 Ft
Három szintig (30 kifolyóig) 6 109 Ft
31-99 kifolyóig 10 993 Ft
100 kifolyótól 16 159 Ft

 

Szennyvízhálózati tervek véleményezése
Egy szintig (5 kifolyóig) 3 816 Ft
Három szintig (30 kifolyóig) 6 109 Ft
31-99 kifolyóig 10 993 Ft
100 kifolyótól 16 159 Ft

 

Víz- és szennyvízhálózati tervek véleményezése
Egy szintig (5 kifolyóig) 6 105 Ft
Három szintig (30 kifolyóig) 9 774 Ft
31-99 kifolyóig 17 590 Ft
100 kifolyótól 26 020 Ft

 

Lakás-mellékvízmérővel kapcsolatos díjak
Egyedi lakás-mellékvízmérős tervjóváhagyási és regisztrációs díj 3 565 Ft
Típusterv jóváhagyási díj 3 623 Ft
Lakás-mellékvízmérős regisztrációs díj / fogyasztási hely 2 785 Ft
Regisztrációs díj csoportos beadás esetén / fogyasztási hely 1 449 Ft
Lakás-mellékvízmérő műszaki átvétele (csere, új szerelés) 8 852 Ft
Lakás-mellékvízmérő meghiúsult műszaki átvétel 2 159 Ft
Lakás-mellékvízmérő csoportos műszaki átvétel  - alapdíj 2 159 Ft
Lakás-mellékvízmérő csoportos műszaki átvétel (csere, új szerelés) 6 693 Ft
Lakás-mellékvízmérő záróelem levétel külön időpontban 5 525 Ft
Lakás-mellékvízmérő záróelem pótlás 8 496 Ft
Lakás-mellékvízmérő számlázásának újraindítási díja 2 229 Ft
Lakás-mellékvízmérő rendkívüli mérőpontossági vizsgálat mérő visszaszereléssel 36 990 Ft
Lakás-mellékvízmérő rendkívüli mérőpontossági vizsgálat mérő visszaszereléssel (minden további mérőre) 17 173 Ft
Lakás-mellékvízmérő rendkívüli mérőpontossági vizsgálat cseremérő megvásárlása esetén 22 088 Ft
Lakás-mellékvízmérő rendkívüli mérőpontossági vizsgálat cseremérő megvásárlása esetén (minden további mérőre) 11 984 Ft
Lakás-mellékvízmérős lista címenként 1 831 Ft
Lakás-mellékvízmérő ügyviteli díj (számlánként) - lakosság 251 Ft
Lakás-mellékvízmérő ügyviteli díj (számlánként) - nem lakosság 301 Ft
Lakás-mellékvízmérő irattári szolgáltatás díja 1 570 Ft

 

Locsolási vízmérővel kapcsolatos díjak
Locsolási vízmérő tervjóváhagyás 3 103 Ft
Locsolási vízmérő műszaki átvétel - új szerelés 8 014 Ft
Locsolási vízmérő műszaki átvétel - csere 13 538 Ft
Locsolási vízmérő meghiúsult műszaki átvétel 2 159 Ft
Locsolási vízmérő záróelem pótlás 7 671 Ft
Locsolási vízmérő ügyviteli díj - lakosság 331 Ft
Locsolási vízmérő ügyviteli díj - nem lakosság 370 Ft

 

Térképmásolás 
Szelvényenként 28 100 Ft
dm2-enként 9 400 Ft

 

Bemérés
0,1 km alatti bemérés 47 900 Ft
0,1-0,5 km 103 200 Ft
Házi bekötés 6 900 Ft

 

Számlázással kapcsolatos díjak
Számlamásolat (számlánként) 781 Ft
Soron kívüli egyenlegközlő 781 Ft
Fogyasztási igazolás 1 383 Ft
Fizetési felszólítással kapcsolatos többlet költség kártérítése 340 Ft***

 

Vízhordási engedély díjai
Ügyintézési díj 20 288 Ft
Mérő használati díj 314 Ft / naptári nap / mérő
Tűzcsap használati díj 25 Ft / m3
Felhasznált vízmennyiség vízdíj mértéke

 

Szolgáltatás létesítésével, megszüntetésével kapcsolatos díjak
Új bekötés létrehozása a bekötés paraméterei alapján kalkulált költség
Elvágás végrehajtása a bekötés paraméterei alapján kalkulált költség
Ikermérő felszerelésének díja a bekötés paraméterei alapján kalkulált költség
Közműegyeztetés 35 800 Ft
Forgalomtechnikai terv 36 800 Ft

 

Viziközmű-fejlesztési hozzájárulás mértéke

A megadott értékek ÁFA nélküli értékek. Mértékegység: Ft/m3/nap

Település Ivóvíz Szennyvíz
Budapest 373 000 Ft -
Budaörs 373 000 Ft
Budakeszi 373 000 Ft 350 000 Ft
Biatorbágy 340 000 Ft 420 000 Ft
Szigetmonostor-Horány 373 000 Ft 208 000 Ft*
Pócsmegyer-Surány 373 000 Ft 208 000 Ft*
Kisoroszi 373 000 Ft 208 000 Ft*
Szigetszentmiklós 447 581 Ft 447 581 Ft
Szigetszentmiklós-Lakihegy 373 000 Ft 447 581 Ft
Halásztelek 373 000 Ft 280 000 Ft
Tököl 200 000 Ft 300 000 Ft

* Meglévő törzshálózat melletti ingatlan esetén. Ha törzshálózat-fejlesztés is van, abban az esetben 170 000 Ft.

 

Felhasználó változással kapcsolatos díjak
Kivizsgálás felhasználó változáskor 7 976 Ft
Kivizsgálás felhasználó változáskor minden további mérőre 3 489 Ft
Késedelmes átírás 180 napon túl (fogyasztási helyenként) 4 735 Ft***
Késedelmes átírás 1 éven túl (fogyasztási helyenként) 9 460 Ft***
Sürgősségi átírás (fogyasztási helyenként) 2 761 Ft

 

Egyéb díjak
Fénymásolás A4-es oldal 25 Ft
Fénymásolás A3-es oldal 46 Ft
Kizárás, korlátozás adminisztrációs költsége 32 365 Ft
Kizárás, korlátozás / visszakapcsolás végrehajtása 30 143 Ft
Regisztrált nyomásmérés 26 238 Ft
Külső terv közműegyeztetési díj 8 128 Ft/minden megkezdett óra
Kivizsgálói óradíj 6 574 Ft

 

Rendkívüli mérőpontossági vizsgálat
13-20 (NA) 22 088 Ft
25 (NA)  22 088 Ft
40 (NA) 30 800 Ft
50 (NA) 35 886 Ft
80(NA) 49 158 Ft
100 (NA) 49 158 Ft
150 (NA) 53 984 Ft
200 (NA) 81 403 Ft
50/20 (NA) 73 463 Ft
80/20 (NA) 83 481 Ft
100/20 (NA) 86 077 Ft
100/25 (NA) 86 077 Ft
150/40 (NA) 93 864 Ft
200/40 (NA) 109 440 Ft

 

Fagyott vagy rongált mérő javítása, pótlása***
13 és 20 (NA)  13 300 Ft
25 (NA)  17 100 Ft
40 (NA) 47 000 Ft
50 (NA) 70 100 Ft
80(NA) 85 800 Ft
100 (NA) 101 200 Ft
150 (NA) 212 300 Ft
200 (NA) 224 200 Ft
50/20 (NA) 193 000 Ft
80/20 (NA) 222 900 Ft
100/20 (NA) 237 300 Ft
100/25 (NA) 237 300 Ft
150/40 (NA) 412 600 Ft
200/40 (NA) 887 500 Ft

*** Ezen szolgáltatás áfa tartalma 0%.

Valóban meglepően rövid, összesen 20 oldalas a 2016-os adótörvény-javaslat, amit a Nemzetgazdasági Minisztérium a kormány nevében beterjesztett. Mutatjuk a változásokat pontról pontra. berkalkulator-2016.png

32 paragrafusból áll a csütörtökön beterjesztett 2016-os adócsomag. Ennek elemei:

  • A személyi jövedelemadóról szóló törvény vonatkozásában a módosítás 15 százalékra csökkenti a személyi jövedelemadó mértékét a jelenlegi 16 százalékról.
  • A kétgyermekes családok adókedvezménye jövőre egynegyedével növekszik (10 ezer forintról 12500 foritnra).
  • A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény módosítása jogtechnikai jellegű pontosításokat szolgál.
  • Kedvező rendelkezés, hogy a bírság, továbbá az adózás rendjéről és a társadalombiztosításról szóló törvényekben előírt jogkövetkezménynek a visszatérítése miatt az adóévben bevételként elszámolt, korábbiakban növelő tételként figyelembe vett összeg is csökkenti az adóalapot.
  • Bevezetésre kerül a növekedési adóhitel, amelynek lényege, hogy az adóévi adózás előtti eredménynek a megelőző adóév adózás előtti eredményét meghaladó része után az adót a következő két adóév során kell megfizetni. Tállai András itt megemlítette, hogy ha az adózás előtti eredmény ötszörösére bővülése esetén léphet életbe ez a módosítás.
  • Csökken a bankadó az EBRD-vel kötött megállapodásnak megfelelően. A hitelintézetekre vonatkoztatottan a Javaslat szerint a bankadó felső kulcsa 2016-ban 0,53 százalékról 0,31 százalékra, 2017-ben és 2018-ban 0,21 százalékra csökken (majd 2019-től az adókulcs az uniós normáknak megfelelő arányú lesz). További változás 2016-tól, hogy a hitelintézetek adóalapjukat nem a 2009. évi, hanem a 2014. évi mérlegfőösszeg alapján állapítják meg. A 2019-től alkalmazandó adókulcs(ok) mértékére legkésőbb 2018. október 31-ig tesz javaslatot a kormány.
  • Megszűnik a kockázati tőkealap-kezelők adókötelezettsége a forgalmazó és befektetési alapok különadójának kötelezettsége vonatkozásában.
  • Közműadó-kedvezmény: (1) az adókötelezettség valamennyi, új nyomvonalon létesített közművezeték esetén csak az üzembe-helyezést követő hatodik év első napjától áll fenn, vagyis az ilyen vezeték után a létesítéstől számított 5 évig nem kell adót fizetni, függetlenül a létesítés helyszínétől és a vezeték típusától. (2) A javaslat szerint a fejlesztéssel érintett hírközlési vezeték-szakasz hosszát - annak üzembe helyezése évét követő 5 éven át - le lehet vonni az adó alapjából.
  • Állandó közteherré alakul a dohányipari különadó, amit eredetileg csak az idei évre akart bevezetni a kormány.
  • Január elsejétől 5%-ra csökken a sertés tőkehús áfája.
  • A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása lehetővé teszi, hogy az önkormányzat rendeletében adóelőnyt biztosíthasson azon háziorvosi tevékenységet folytató vállalkozó számára, amelynek összes árbevételének legalább 80%-a származik a háziorvosi (egészségügyi alapellátási) tevékenységéből és adóalapja nem haladja meg a 10 millió forintot.



A dohányipari különadónál nem erről volt szó


Tállai András NGM-államtitkár csütörtöki sajtótájékoztatóján arról is beszélt, hogy a jövő évi adótörvény-javaslat attól is különleges, mert nincs benne közteher-emelkedés. Ez így ebben a formában megítélésünk szerint nem teljesen igaz.

A dohányipari cégek ugyanis valószínűleg adóemelésként élik meg, hogy a tavalyi ígérettel ellentétben a kormány tartóssá teszi az idei évben bevezetett és egyszeri tehernek ígért "dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulását". Bár már a törvény tavalyi elfogadásakor is egyes piaci szereplők a különadó tartós fennmaradására számítottak.

A nyugdíj korhatár mindig is népszerű téma volt a nyugdíjasok és a nyugdíjba készülők körében. Az elmúlt években is sokat változott már, de ebben a cikkben azt fogjuk megvizsgálni, hogy 2015-ben és 2016-ban hogyan fognak alakulni a nyugdíjkorhatárok. A 2015-ös évben az 1954-ban születettek fogják elérni a 62,5 éves korhatárt. Az állam úgy határozott, hogy 65 év lesz a korhatár, amit folyamatosan emelnek majd. Az emeléseket majd minden eltelt fél év után fogják eszközölni. Az elsők, akik elérik a 65-éves korhatárt azok az 1957-ben születettek lesznek és mindez 2022-re fog majd teljesülni. A nyugdíjkorhatár megemelése azért nagyon fontos, mert így tudják a rendszer összeomlását elkerülni, nyilatkozta a kormány.

Ebben azért van logika, mert ha megnézzük a jelentéseket, akkor 3 kereső képes ember tudja megtermelni egy nyugdíjas nyugdíját. Az a baj viszont ezzel, hogy ez nem fog visszaszorulni, sőt akár több ember kell majd egy nyugdíj előteremtéséhez. A mostani rendszer szerint az öregségi nyugdíj teljes jogának igénybevételéhez minimum 20 év igazolható szolgálati időt kellett ledolgoznia az adott személynek. A rész nyugdíjhoz 5 évvel kevesebb kell, azaz 15 év. Azt ugye mindenképpen tudni kell, hogy a nyugdíj mértéke az átlagbértől és a szolgálati időtől függ, viszont ennek ellenére nagyon sok olyan ember van, aki nem akarja elfogadni azt a tényt, hogy kevés nyugdíjat kap. Aki szeretne még pénzt keresni a nyugdíja mellé és érez magában annyi erőt, hogy versenybe tud szállni a munkaerő piacon, az akár nyugdíjas kora után is vállalhat munkát. Ha meg  szeretnénk alapozni a nyugdíjas éveinket akkor választhatunk kell egy önkéntes nyugdíjpénztárt is ennek finanszírozására.

A nyugdíj korkedvezményt 2014. december 31.-éig lehet igénybe venni, de csak azok tehetik ezt meg, akik jogosultak erre. Az, hogy a kormány ad-e még lehetőséget erre azt nem lehet tudni, mert köd fedi az egészet és nem lehet átlátni még rajta. Az biztos, hogy sokan igénybe vennék és mindenképpen élnének vele. A nyugdíjkorhatárt tehát nem lehet egyszerűen lesöpörni az asztalról és nem foglalkozni vele, mert nagyon fontos kérdésről van szó. Azonban az is kérdéses, hogy hol fog egy fix pontot elérni a nyugdíjkorhatár kitolása. Vajon hol fog stagnálni, ezt sajnos előre nem lehet meg mondani csak abban lehet biztos, hogy ha folyamatosan követi oldalunkat, akkor nagyon hamar hozzájuthat azokhoz a hírekhez amik ebben a témában fognak jönni, mivel itt szinte azonnal megjelentetünk minden idevágó fontos információt.
nyugdíjkorhatár,nyugdíjkorhatár férfiak,nyugdíjkorhatár nők

Persze a legnagyobb probléma az, hogy több ember kell a nyugdíj kitermeléséhez. Ezzel szembe kell nézni, nem tudunk mit csinálni, kizárólag a körülményekkel változtatásával lehetne javítani ezen az egész rendszeren. Persze ez is időbe telik, soha nem tudni, előre, hogy milyen módosításokat fognak eszközölni a következő években. Most, hogy nyakunkon vannak a választások, az emberek sokkal jobban tanácstalanabbak, mint eddig voltak.

A választások közeledtével ugyanis nagyon sok ígéret elhangzik, amiket nem lehet 100%-ig komolyan venni, csak is akkor, hogy ha ezek megvalósulnak majd. Így az alapján kell döntenünk, amit hallunk és látunk, ami sokszor becsapós lehet. Ha ön nagyon érdekelt a nyugdíjkorhatárral kapcsolatos témában, akkor itt minden bizonyára megtalálja az önnek leghasznosabb információkat és első kézből kaphat a kérdéseire megfelelő választ.

Addig is az alábbi táblázatban megtekinthető férfik és nők esetén a jelenleg érvényes nyugdíjkorhatárok 2015 - 2016 tekintetében:

oregsegi nyugdij

Abban lehetséges bízni, hogy változni fognak a dolgok. Akár a választások után vagy később, de mindenképpen történni fognak olyan átalakulások, melyek a nyugdíjrendszert érintik. Reméljük, hogy pozitív irányba tolódik el majd ez és csak jól jövünk ki belőle. Jöjjön vissza bátran máskor is és keresse a nyugdíjjakkal kapcsolatos híreket, hogy a friss és ropogós információ egyből a szeme elé kerülhessen és elsőként újságolhassa el barátainak vagy családtagjainak esetleg kollégáinak. Egy ilyen fontos kérdést és témát nem lehet a szőnyeg alá hessegetni így minden egyes hírmorzsa fontos lehet.

A nők mellett a férfiakra is kiterjesztené a 40 év munkaviszony utáni nyugdíjellátás lehetőségét az MSZP, valamint felülvizsgálná a Munka Törvénykönyvét. Szabó Sándor országgyűlési képviselő szerint pártja méltányos nyugdíjrendszer kialakítására törekszik, és kiállna a munkavállalók jogaiért is.

Két határozati javaslatot nyújtott be az országgyűlésnek az MSZP, illetve az alaptörvény hatodik módosítását is kezdeményezte a párt Kövér László házelnöknél. Előbbi javaslatok a munkavállalók jogainak hatékonyabb érvényesítését, illetve egy méltányos nyugdíjrendszer kialakítását szorgalmazza, utóbbival pedig a jogi környezetet kívánják mindehez megteremteni.

A munkavállalók jogainak érvényesülésére vonatkozó határozati javaslatuk alapvető célja a 2012-ben életbe lépett Munka Törvénykönyvének felülvizsgálata – mondta a párt pénteki sajtótájékoztatóján Szabó Sándor országgyűlési képviselő. “A Munka Törvénykönyvének alapvető célja az volt, hogy rugalmasabbá tegye a munkaerőpiacot, ezzel elősegítse az új munkahelyek megalapítását. Azt tapasztaljuk, hogy ez csak részben valósult meg, hiszen a versenyszférában jelentősebb munkahelyteremtés nem történt, csupán a közfoglalkoztatás mértéke nőtt” – magyarázta a politikus. Fokozódott azonban a dolgozók kiszolgáltatottsága, a munkáltatók sokszor élnek vissza a gazdasági erőfölényükkel, több munkára sarkallják a dolgozókat azonos, vagy alacsonyabb bérekért. Nem jobb a helyzet az érdekvédelem területén sem, a szakszervezeti tisztségviselők számára is ellehetetleníti a munkavállalók védelmét a munkáltatókkal szemben – tette hozzá. Szabó Sándor szerint a Munka Törvénykönyvének a bérpótlékrendszer átvizsgálására, a jogellenes munkaviszony megszüntetésére és az érdekvédelem hatékonyabb megvalósítására kellene kiterjednie, mindezt egy széles körű társadalmi egyeztetésen keresztül megvalósítva.

A nők mellett a férfiak számára is biztosítaná a 40 ledolgozott év utáni nyugdíjlehetőséget az MSZP, illetve egy új rendszert dolgozna ki a korkedvezményes nyugdíjaztatás esetében. A kormány ezt korábban korkedvezményes ellátássá csorbította, majd 2014. december 31-el teljesen megszüntette, a szocialista párt azonban több szempontból is fontosnak tartja annak visszaállítását – mondta Szabó Sándor. A határozati pont javasolja, hogy korhatár előtt nyugdíjba mehessenek azok, akik egészségkárosító körülmények között zajló munkát végeznek, új alapokra helyezné a megváltozott munkaképességűeknek nyújtott támogatásokat is. “A kormány közel kétszázezer embert kényszerített felülvizsgálatra a a rokkantsági nyugdíj odaítélése esetén, melyek egy része indokolt is volt, viszont 80-90%-uk nem véletlenül került ilyen helyzetbe. Sokan úgy estek ki a rendszerből, hogy egészségügyi állapotuk még romlott is a korábbi időszakhoz képest” – magyarázta Szabó Sándor.

Az alaptörvényben foglalt keretrendszer módosítása kapcsán az országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: rögzíteni kívánják, hogy minden állampolgárnak joga van a szociális biztonsághoz, melyet nem csupán támogatások útján, de kötelező ellátásokon keresztül kell biztosítani.

Családi pótlék 2016-ban : 2015. április 1-től a kormányhivatalok hatáskörébe kerül át a Magyar Államkincstártól a családtámogatási feladatok ellátása. Ettől az időponttól kezdve a kormányhivatalok járnak el a családi pótlékkal, a gyermekgondozási segéllyel, a gyermeknevelési támogatással és az anyasági támogatással kapcsolatban.

A kormányhivatalhoz kerül át ezen kívül a fogyatékossági támogatáshoz, a kereset-kiegészítéshez, valamint az energiaár-támogatáshoz tartozó ügyintézés is.

Az ügyfelek kérelmeiket például a Heves Megyei Kormányhivatal Családtámogatási Osztályának ügyfélszolgálatán (Eger, Telekessy u. 2.), illetve a kormányablakokban és a munkahelyeken működő családtámogatási kifizetőhelyeken nyújthatják be. A változásoknak köszönhetően április elseje után gyorsabban lehet hozzájutni a támogatásokhoz, egyszerűbb lesz az ügyintézés.

A következő lépésben - várhatóan néhány hónapon belül - az állampolgárok a települési ügysegédeknél is elindíthatják majd a támogatások igényléséhez szükséges eljárásokat. Jelenleg az ügysegédek felkészítése és az ehhez szükséges informatikai eszközök beszerzése zajlik.

Családi pótlék utalás - Kormányhivatal.hu

25 900 forint is járhat

Tavalyi adatok szerint tavaly közel kétmillió család számára utalták rendszeresen a támogatást, amelyet nevelési ellátás vagy iskoláztatási támogatás formájában lehet igénybe venni. Egy gyerek után 12 200 forint jár, de a tartósan beteg gyereküket egyedül nevelő szülők akár 25 900 forintot is kaphatnak.

Az egy gyereket nevelő egyedülálló szülő 13 700 forintot vihet így haza, de aki három gyereket kénytelen egyedül nevelni, már 17 ezer forintot kap.

Kötelező óvoda és iskola

Ma még alanyi jogon jár a pótlék, ami áprilissal sem fog változni, azonban jövőre újabb változások lépnek életbe. Január 1-től ugyanis felfüggeszthető lesz a pótlék utalása. Idén szeptembertől kötelező lesz az óvodába járás, így aki igazolatlanul hiányzik 20 napnál többet, annál felfüggeszthetik a támogatás.

Az iskoláskorú gyerekeknél már most is létezik korlátozás, itt 50 óra igazolatlan hiányzás után lehet megvonni a támogatást. A beteg gyerekek után járó emelt pótlékot a háziorvos igazolásával lehet igényelni. A pótlék utalása általában a hónap első néhány napjában megtörténik.