Az alábbi listában megtekintheti a biztosítókat:

 

AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.
Allianz Hungária Biztosító Zrt.
Ahico Első Amerikai-Magyar Biztosító Zrt.
AIM Általános Biztosító Zrt.
ASTRA Asigurări (Románia) magyarországi fiókja
Generali-Providencia Biztosító Zrt.
Genertel Biztosító Zrt.
Groupama Garancia Biztosító Zrt.
K&H Biztosító Zrt.
Közlekedési Biztosító Egyesület
Magyar Posta Biztosító Zrt.
MKB Általános Biztosító Zrt.
Signal Biztosító Zrt.
Union Biztosító
UNIQA Biztosító Zrt.
Wabard Biztosító Zrt.
 
 
Várhatóan november 2-án hirdetik meg a magyar biztosítók év végi kötelező biztosítási díjaikat. Az év közben biztosítást kötő ügyfelek esetében már egy ideje emelkedik az átlagos díjszint. A drágulás most hosszú évek után először az év végi kampányra is átragadhat, pénzügyi értelemben lélegzetvételhez juttatva a biztosítókat és a közvetítőket.
 
Mivel év végén az autósok széles tömege köt új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést a biztosítóknál, várhatóan minden társaság megvárja a végső határidőt a féltve őrzött tarifák meghirdetésére, ami idén november 2-a. Öt biztosító és három biztosítási alkusz osztotta meg velünk várakozásait az idei kgfb-kampányra vonatkozóan. A válaszokból kiderült: egy technikai változás (a saját honlapon túl immár nem két napilapban, hanem a pénzügyi felügyeletet ellátó MNB és a MABISZ honlapján kell közzétenni az új díjakat) mellett az idei kampány egy jelentősebb, pénzügyi jellegű változást is hozhat.

Megállhat ugyanis a kampányban kialakult díjak évek óta tartó esése, sőt némi emelkedés jöhet. A teljes piac díjbevételeire is kiható változást egyes hazai biztosítók már régóta, évről évre prognosztizálják, ám eddig nem következett be. A több mint fél évtizede tartó gyilkos árverseny következtében a biztosítók nemzetközi összevetésben is nagyon alacsony, idei évi 81 milliárd forint körüli kgfb-díjbevétele reálértéken közel fele (!) az egy évtizeddel ezelőtti szintnek.
 
Hány új kgfb-szerződést kötnek idén?

A tavalyi kampányban a PSZÁF adatai szerint 729 ezer új kgfb-szerződést kötöttek Magyarországon, ebből 480 ezret új biztosítónál. Évről évre egyre kisebb a váltók száma, ami két fő tényezővel magyarázható: 1. egyre csökken azok aránya, akiknek január 1-jén van a biztosítási évfordulójuk, hiszen a 2010 óta vásárolt gépjárművek esetében már a szerződéskötés időpontjához igazodik az évforduló. Csak fokozatos azonban az átmenet: a kampányban érintett szerződések aránya még ma is viszonylag magas, 69%-os. 2. az autósokat terhelő 30%-os baleseti adó ellenére egyre kisebb abszolút megtakarítás érhető csak el egy új szerződéssel, ugyanis az utóbbi években jelentősen csökkent a kgfb átlagdíja. A fentiek miatt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) hétfői sajtóközleményben 310 ezerre becsülte az idén új biztosítóhoz vándorlók számát.

Autósok és biztosítók: történelmi fordulat készülődik


A saját biztosítójuknál új szerződést kötő ügyfelekkel együtt az Aegon legfeljebb 500-600 ezer új szerződésre számít, a Generali Csoporttól 300-400 ezer biztosítóváltásra és összesen 400-450 ezer új szerződésre vonatkozó válaszokat kaptunk. A Genertelnél felhívták a figyelmet, hogy a biztosítók célcsoportja jórészt már az előző években realizálta az elérhető megtakarításokat. Szerintük a biztosítók az idei évben már megváltozott szemlélettel közelítenek a kampányhoz: egyértelműen kevésbé tekintik ezt az időszakot ügyfélszerzési lehetőségnek. A K&H-nál szintén a csökkenés folytatódására számítanak, a Groupama Garancia véleménye szerint 400-500 ezer között lehet a váltók száma. Az alkuszok közül a kotelezo.hu 450 ezer körüli, a netrisk.hu 400-450 ezres, a PBA pedig 500 ezernyi új szerződésre számít, ezekben az adatokban a biztosítóváltók mellett a szimplán új szerződést kötők is benne vannak. A válaszadók saját társaságuknál is csökkenésre számítanak, a PBA mindössze a tavalyi szint 2/3-ára számít, bár nagy kérdés, hogy a korábbi kampányokból kimaradókat váltásra tudja-e valaki bírni alacsonyabb árral vagy némi plusz szolgáltatással, mert közöttük még most is sokan nyerhetnek a váltással.

Autósok és biztosítók: történelmi fordulat készülődik


Mi lesz a díjakkal?

Az átlagdíj esése és a biztosítók eltérő stratégiája következtében tavaly átlagosan 35,9%-ot takarítottak meg az átkötéssel az autósok a PSZÁF adatai szerint. Az Aegon szerint idén várhatóan jóval kisebb lesz az elérhető megtakarítás, mivel az átlagdíjak további csökkenése nem várható. A Generali Csoport kisebb megtakarítási lehetőséget vár, és a Groupama Garancia szerint is a csökkenés irányába mutat többek között, hogy az egyes szegmensekben a legjobb ajánlatokat adó biztosítók díjai között egyre kisebbek a különbségek. A növekedés irányába hat viszont az, hogy ilyen alacsony átlagdíjak mellett az az összeg, amiért már megéri váltani, százalékosan egyre nagyobb különbséget eredményez. A K&H szerint az elérhető megtakarítási összeget nagymértékben torzíthatja a megkötött szerződések gépjármű-kategória szerinti változó összetétele. Ha az egyik évben nagyobb számban kötnek a kampányban vontatóra és tehergépkocsira szerződést, mint a következő évben, akkor az átlagos megtakarítás is alacsonyabb lesz. Ettől függetlenül azt gondolják, hogy az év végi kampányban az autósok jelentős része már nem tud akkora megtakarítást elérni, mint amire a korábbi években lehetősége volt. A netrisk.hu nem bocsátkozott tippversenybe, a PBA szerint viszont bizonyára most is lesznek olyan autósok, akik akár az éves díjuk felét is meg tudják spórolni, az évek óta átkötők azonban már csak kis százalékos megtakarítással tudnak majd váltani.

Bár ahogy az alábbi ábra mutatja, a teljes kgfb-piac átlagdíja idén 20 ezer forint körül alakulhat, a kampányban szerződést váltó ügyfelek átlagdíja a fenti ábrából kikövetkeztethetően ennél jóval alacsonyabb. Ahogy a K&H-nál felhívták a figyelmünket, az átlagdíj értéke attól függ, hogy mely szegmensekben sikeres az adott biztosító. Ha az új ügyfelek között többségében vannak a vidéki, idősebb, magas bónusz fokozatú, kis teljesítményű járművel rendelkező ügyfelek, akkor lényegesen alacsonyabb átlagdíj jön ki, mint abban az esetben, ha az új ügyfelek jelentős része budapesti. Tovább árnyalja a képet, hogy az egyes gépjármű-kategóriák díjai is jelentősen különböznek. Ha egy biztosító nem csak a személygépjárművekre fókuszál, hanem a motorkerékpárokra, mopedekre is, akkor azok lényegesen alacsonyabb díja miatt összességében alacsonyabb átlagdíjat is mutat a portfoliója.

Autósok és biztosítók: történelmi fordulat készülődik


Az Aegonnál mindenképpen minimális díjemelkedésre, esetlegesen stagnálásra számítanak. A Generali-Providencia rámutatott: Magyarországon már most is a legalacsonyabbak a kgfb díjak a régióban, ezért jelentős díjcsökkenésre nem számítanak. Ők azonban nem szeretnének a szolgáltatás rovására árversenybe bocsátkozni, de előfordulhat a kampány során olyan biztosító, amely az ügyfélszerzési célokat előtérbe helyezve, akár irreálisan alacsony árakkal jön elő. Várakozásaik szerint a piaci átlagdíj 4-5%-kal magasabb lesz, mint az elmúlt évben, a Genertelnél úgy vélik, az emelkedés az 5%-ot is meghaladhatja. A Groupama Garancia szakértői úgy vélik, néhány szegmensben még elképzelhető kis mértékű csökkenés, de összességében várhatóan emelkedni fognak a díjak. A kotelezo.hu enyhe díjemelkedést vár. Az évközi kötelező díjak emelkedése már látható, várhatóan a naptári évfordulós kampányban is ez lesz a tendencia, mivel a díjak már nagyon alacsony szinten vannak, nincs bennük több "tartalék" - húzták alá. A netrisk.hu várakozásai szerint enyhe, mintegy 5-8 százalékos emelkedésre van kilátás, az átlagos díjszint jó eséllyel a 12-13 ezer forintos intervallumba kerül majd. A teljes költségstruktúrát figyelembe véve szerintük eddig is indokolt lett volna egy emelkedő díjkorrekció, az idei évközi adatokból is egyértelműen látszik ez a tendencia. A PBA szerint a díjak enyhe növekedése jót tenne a piacnak, de körülbelül 5% csökkenés még elképzelhető az idén is. A díjváltozás mindig jó alkalom az ügyfelek megszólítására, vagyis a kgfb egyfajta kopogtatótermék lehet a közeljövőben is.
 
Mindig akad piaci szereplő, aki alacsony tarifákkal akar ügyfelet szerezni, így az idei kötelező biztosítási kampányban továbbra is átlagosan 5 százalékos díjcsökkenésre számít a PBA Biztosítási Alkusz. A cég szakemberei szerint csak a direkt kárrendezés bevezetése szüntetné meg azt, hogy a biztosítók a szolgáltatások helyett az árakkal versenyeznek a kötelezők piacán. A PBA csaknem harmadával kevesebb, 500 ezer körüli szerződőt vár az év végén, a biztosítók összbevétele pedig szerintük 85-87 milliárd forint körüli összeg lesz az év közbeni áremelések és a kiegészítő biztosítások előretörése miatt.
 
Az eddig nyilvánosságot kapott piaci várakozásokkal ellentétben a kötelező felelősségbiztosítás díjainak 5 százalékos csökkenésére számít a november elején induló kampányban a PBA Biztosítási Alkusz Kft. „Minden évben elhangzik, hogy már nem lehet tovább csökkenteni a díjakat, ám mégis akad több olyan piaci szereplő, amely kedvezőbb tarifákkal használja ki ezt az időszakot új ügyfelek megszerzésére” – véli dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz szakmai vezetője. „Ez idén is biztosan így lesz, bizonyos kategóriákban és ügyfélcsoportok esetében meglepően kedvező díjakra számítok.”
 
Mind kevesebb pénzt takaríthatnak meg az autósok azzal, hogy más biztosítónál kötik meg kötelezőjüket. Tavaly az átlagos autós a PSZÁF adatai szerint csaknem 36 százalékot spórolt meg az átkötéssel: a PBA úgy véli, az online kötéseket nézve idén csökkenni fog ez az arány, ugyanis az év során a biztosítók fokozatosan, szinte egyforma mértékben emelték díjaikat. A PSZÁF által megállapított tavalyi átlagosan 17 868 forint így az idén 17 ezer forintig csökken.

A PBA ügyfelei körében tavaly az átlagnál olcsóbban 12 ezer forintért kötöttek kötelezőt az interneten, 15 ezer forintért pedig a személyes tanácsadók által.  „A megspórolható összegek azonban már nem mindig érik el az autósok ingerküszöbét, ezért inkább megtartják régi szerződéseiket” – tette hozzá Waldmann Péter, a PBA online és finanszírozói üzletágának vezetője.

A novemberi kampányidőszak jelentősége az év közbeni emelés lehetősége miatt is csökken. Akik viszont 2010. január 1. előtt vették meg autójukat, továbbra is minden év november 30-ig kell, hogy felmondják korábbi kgfb-szerződésüket, ha újat akarnak kötni. Az ő számuk azonban folyamatosan csökken, így a biztosítási alkusz becslése szerint már csak 500 ezren váltanak majd az idei kampányban. Ez jelentős, 32 százalékos csökkenés lenne, hiszen tavaly még 729 ezer autós – az összes gépjármű-tulajdonos negyede – kötött új kötelező biztosítást. (Már ez a szám is visszaesést jelentett, hiszen 2011-ben még az autósok kétharmada cserélte le biztosítóját.) Hasonló az arány a PBA ügyfeleinek körében is: tizedük kötött új szerződést a 2012-es kampányban, idén azonban csak ennek kétharmadára számítanak (6 százalékra).

A kötelezőből befolyó összbevételt az alkuszcég 85-87 milliárd forint körüli összegre becsüli, vagyis érdemben nem csökken, mert a kisebb számú szerződés okozta forgalomkiesést kompenzálják az év közbeni díjemelések és a kiegészítő biztosításokból származó bevételek.

Dr. Vass Gábor szerint az lenne az egészséges, ha a biztosítók a szolgáltatásokkal és nem az árakkal versenyeznének a kötelezők piacán. Ezt nagyban elősegítené a direkt kárrendezés széleskörű elterjedése vagy jogszabályi bevezetése. Ennek lényege, hogy a jelenlegi szabályozással ellentétben károsultnak a saját biztosítójához kell fordulnia a kárrendezés ügyében, nem pedig a károkozóéhoz. A pénzügyi felügyelet nemrégiben bocsátotta nyilvános konzultációra elképzelését az új jogszabályról.

Többszörösére nőtt az érdeklődés tavaly a kiegészítő biztosítások iránt, és a PBA az idén is emelkedő tendenciára számít. Az elmúlt években egyre több olyan kiegészítő biztosítás jelent meg a piacon, amely – a kötelező díjához viszonyítva is – kedvező áron garantál hasznos és magas színvonalú szolgáltatásokat. Az ügyfelek már havi néhány száz forintért köthetnek vadkár-, szélvédőkár-, baleset- vagy asszisztencia-biztosításokat. „Ez a szolgáltatási kör még sok lehetőséget rejt magában. A növekvő érdeklődés mellett a biztosítók és alkuszok közös feladata, hogy az ügyfelek nyitottá váljanak, és nagy számban megkedveljék a kiegészítő biztosításokat” – tette hozzá Waldmann Péter.