Mindig akad piaci szereplő, aki alacsony tarifákkal akar ügyfelet szerezni, így az idei kötelező biztosítási kampányban továbbra is átlagosan 5 százalékos díjcsökkenésre számít a PBA Biztosítási Alkusz. A cég szakemberei szerint csak a direkt kárrendezés bevezetése szüntetné meg azt, hogy a biztosítók a szolgáltatások helyett az árakkal versenyeznek a kötelezők piacán. A PBA csaknem harmadával kevesebb, 500 ezer körüli szerződőt vár az év végén, a biztosítók összbevétele pedig szerintük 85-87 milliárd forint körüli összeg lesz az év közbeni áremelések és a kiegészítő biztosítások előretörése miatt.

Az eddig nyilvánosságot kapott piaci várakozásokkal ellentétben a kötelező felelősségbiztosítás díjainak 5 százalékos csökkenésére számít a november elején induló kampányban a PBA Biztosítási Alkusz Kft. „Minden évben elhangzik, hogy már nem lehet tovább csökkenteni a díjakat, ám mégis akad több olyan piaci szereplő, amely kedvezőbb tarifákkal használja ki ezt az időszakot új ügyfelek megszerzésére” – véli dr. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz szakmai vezetője. „Ez idén is biztosan így lesz, bizonyos kategóriákban és ügyfélcsoportok esetében meglepően kedvező díjakra számítok.”

Mind kevesebb pénzt takaríthatnak meg az autósok azzal, hogy más biztosítónál kötik meg kötelezőjüket. Tavaly az átlagos autós a PSZÁF adatai szerint csaknem 36 százalékot spórolt meg az átkötéssel: a PBA úgy véli, az online kötéseket nézve idén csökkenni fog ez az arány, ugyanis az év során a biztosítók fokozatosan, szinte egyforma mértékben emelték díjaikat. A PSZÁF által megállapított tavalyi átlagosan 17 868 forint így az idén 17 ezer forintig csökken (ld. táblázatunkat). A PBA ügyfelei körében tavaly az átlagnál olcsóbban 12 ezer forintért kötöttek kötelezőt az interneten, 15 ezer forintért pedig a személyes tanácsadók által. „A megspórolható összegek azonban már nem mindig érik el az autósok ingerküszöbét, ezért inkább megtartják régi szerződéseiket” – tette hozzá Waldmann Péter, a PBA online és finanszírozói üzletágának vezetője.

A novemberi kampányidőszak jelentősége az év közbeni emelés lehetősége miatt is csökken. Akik viszont 2010. január 1. előtt vették meg autójukat, továbbra is minden év november 30-ig kell, hogy felmondják korábbi kgfb-szerződésüket, ha újat akarnak kötni. Az ő számuk azonban folyamatosan csökken, így a biztosítási alkusz becslése szerint már csak 500 ezren váltanak majd az idei kampányban. Ez jelentős, 32 százalékos csökkenés lenne, hiszen tavaly még 729 ezer autós – az összes gépjármű-tulajdonos negyede – kötött új kötelező biztosítást. (Már ez a szám is visszaesést jelentett, hiszen 2011-ben még az autósok kétharmada cserélte le biztosítóját.) Hasonló az arány a PBA ügyfeleinek körében is: tizedük kötött új szerződést a 2012-es kampányban, idén azonban csak ennek kétharmadára számítanak (6 százalékra).

A kötelezőből befolyó összbevételt az alkuszcég 85-87 milliárd forint körüli összegre becsüli, vagyis érdemben nem csökken, mert a kisebb számú szerződés okozta forgalomkiesést kompenzálják az év közbeni díjemelések és a kiegészítő biztosításokból származó bevételek.

dr. Vass Gábor szerint az lenne az egészséges, ha a biztosítók a szolgáltatásokkal és nem az árakkal versenyeznének a kötelezők piacán. Ezt nagyban elősegítené a direkt kárrendezés széleskörű elterjedése vagy jogszabályi bevezetése. Ennek lényege, hogy a jelenlegi szabályozással ellentétben károsultnak a saját biztosítójához kell fordulnia a kárrendezés ügyében, nem pedig a károkozóéhoz. A pénzügyi felügyelet nemrégiben bocsátotta nyilvános konzultációra elképzelését az új jogszabályról.

Többszörösére nőtt az érdeklődés tavaly a kiegészítő biztosítások iránt, és a PBA az idén is emelkedő tendenciára számít. Az elmúlt években egyre több olyan kiegészítő biztosítás jelent meg a piacon, amely – a kötelező díjához viszonyítva is – kedvező áron garantál hasznos és magas színvonalú szolgáltatásokat. Az ügyfelek már havi néhány száz forintért köthetnek vadkár-, szélvédőkár-, baleset- vagy asszisztencia-biztosításokat. „Ez a szolgáltatási kör még sok lehetőséget rejt magában. A növekvő érdeklődés mellett a biztosítók és alkuszok közös feladata, hogy az ügyfelek nyitottá váljanak, és nagy számban megkedveljék a kiegészítő biztosításokat” – tette hozzá Waldmann Péter.