Hoffmann Rózsa szerint meg kell teremteni a pedagógusbérekkel kapcsolatos változások jogszabályi hátterét.

A köznevelési törvény módosítása miatt rendkívüli parlamenti ülés lesz augusztus 20-a után  - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára csütörtökön a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában.

Hoffmann Rózsa ezt azzal indokolta, hogy meg kell teremteni a pedagógusbérekkel kapcsolatos változások jogszabályi hátterét. A joganyagot már előkészítették, csak a parlament döntése hiányzik - tette hozzá.

Az államtitkár kifejtette: a korábban elfogadott törvény szerint az iskolákban, óvodákban, kollégiumokban pedagógus munkakörben pedagógus végzettséggel dolgozók kaptak volna csak béremelést. A kormány viszont úgy döntött, hogy kiterjesztik a jogosultak körét, viszont kisebb lesz a béremelés mértéke.

Ha a parlament elfogadja a módosítást, akkor a pedagógiai szakszolgálatokban és intézetekben, gyermekvédelmi intézményekben pedagógusi munkát végzők is kapnak béremelést. Ennek mértéke az eredetileg tervezett emelés összegének hatvan százaléka, majd minden év szeptemberében tíz százalék 2017-ig.

Közalkalmazotti besorolás

2013.08.01. 21:26

Közalkalmazotti foglalkozási viszony kiválasztása után a program lehetőség biztosít a közalkalmazotti bértábla alapján történő jövedelem rögzítésére, a Jogviszonyok/Bérügyi adatok/Jövedelem juttatások pontban.

Fizetési Fizetési osztályok
fokozatok A B C D E F G H I J
1. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 122 000 127 000 129 500 142 000 154 500
2. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 126 300 131 400 136 000 148 400 163 800
3. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 130 800 136 200 142 500 156 600 175 400
4. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 135 400 141 000 148 900 165 800 186 900
5. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 140 000 145 700 155 400 176 400 198 500
6. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 144 600 150 500 163 200 187 100 210 100
7. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 149 100 155 300 172 900 197 700 219 400
8. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 154 300 161 600 182 600 208 400 229 000
9. 98.000 98.000 114.000 114.000 114.000 159 500 169 200 192 300 216 900 238 700
10. 98.000 98.000 114.000 114.000 116 600 166 800 177 200 202 000 225 400 248 400
11. 98.000 98.000 114.000 114.000 119 900 174 200 185 100 210 400 233 900 258 000
12. 98.000 114.000 114.000 114.000 122 600 181 500 193 000 218 900 242 500 267 700
13. 98.000 114.000 114.000 114.000 125 300 188 800 201 000 227 300 252 400 278 500
14. 98.000 114.000 114.000 114.000 128 400 196 100 208 900 235 700 262 300 289 300

 

 

2013. január 1-jétől a garantált minimálbér 98.000 Ft,
a középfokú végzettséget igénylő munkák esetében a garantált bérminimum 114.000 Ft.

 

 

61. § (1) A közalkalmazotti munkakörök az ellátásukhoz jogszabályban előírt iskolai végzettség, illetve állam által elismert szakképesítés, szakképzettség, doktori cím, tudományos fokozat, valamint akadémiai tagság alapján fizetési osztályokba tagozódnak:

a) az „A” fizetési osztályba

aa) a legfeljebb alapfokú iskolai végzettséghez kötött munkakör,

ab) az alapfokú iskolai végzettséget nem igénylő szakképesítéshez kötött munkakör;

b) a „B” fizetési osztályba

ba)

bb) az alapfokú iskolai végzettséget igénylő szakképesítéshez kötött munkakör;

c) a „C” fizetési osztályba

ca) a „B” fizetési osztály bb) pontjában említett szakképesítésre épülő szakképesítéshez kötött munkakör,

cb)

cc) a középiskola utolsó évfolyamának elvégzését igénylő szakképesítéshez kötött munkakör,

cd) a középiskolai végzettséghez kötött munkakör;

d) a „D” fizetési osztályba

da) a „C” fizetési osztály cb)–cc) pontjában említett szakképesítésre épülő szakképesítéshez kötött munkakör,

db) a középiskolai végzettséget igénylő szakképesítéshez kötött munkakör;

e) az „E” fizetési osztályba

ea) az egyetemi, főiskolai végzettséget nem tanúsító felsőfokú szakképesítéshez kötött munkakör,

eb) a középiskolai végzettséghez kötött akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképesítéshez kötött munkakör;

f) az „F” fizetési osztályba

a főiskolai végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez kötött munkakör;

g) a „G” fizetési osztályba

a főiskolai végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez és a munkakör betöltéséhez jogszabályban előírt szakvizsgát vagy jogszabályban azzal egyenértékűnek elismert vizsgát igazoló oklevélhez kötött munkakör;

h) a „H” fizetési osztályba

ha) az egyetemi végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez kötött munkakör,

hb) a főiskolai végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez kötött munkakör és ehhez az oklevélhez kapcsolódó tudományos fokozat;

i) az „I” fizetési osztályba

ia) az egyetemi végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez és a munkakör betöltéséhez jogszabályban előírt szakvizsgát vagy jogszabályban azzal egyenértékűnek elismert vizsgát igazoló oklevélhez kötött munkakör,

ib) az egyetemi végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez kötött munkakör és 1984. szeptember 1-je előtt doktori cselekmény alapján szerzett egyetemi doktori cím, vagy egyetemi végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevél és 1984. szeptember 1-je után szerzett egyetemi tudományos fokozat (dr.univ.);

j) a „J” fizetési osztályba

ja) az egyetemi végzettséget és szakképzettséget igazoló oklevélhez kötött munkakör és a felsőoktatásról szóló törvényszerinti tudományos fokozat,

jb) a Magyar Tudományos Akadémia hazai rendes és levelező tagsága, az akadémiai doktori cím.

(2) Az (1) bekezdésben említett iskolai végzettséget, illetve szakképesítést, szakképzettséget a közoktatási, a szakképzési és felsőoktatási törvényekben használt fogalmakkal azonosan kell értelmezni.

A pedagógusok bérét 2013 szeptemberétől jelentősen növeli a kormány, szemben azzal, hogy több európai országban csökken vagy változatlan. Tovább a teljes cikkre

A pedagógusok bérét 2013 szeptemberétől jelentősen növeli a kormány, szemben azzal, hogy több európai országban csökken vagy változatlan. A gyermekek, a családok, az ország jövője szorosan összefügg. A felnövekvő gyerekek sikeressége érdekében a pedagóguspályán kiszámítható életutat biztosító rendszer bevezetése megteremteti a köznevelési intézményekben folyó nevelő-oktató munka magas minőségének, egyúttal a pedagógus munka társadalmi jelentőségéhez méltó elismerésének garanciáját. A nagyobb anyagi elismerés mellett a jelenlegitől alapvetően eltérő szemléletű új bérrendszer bevezetésére kerül sor. Közlemény.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Államtitkársága a pedagógusok tájékoztatása érdekében közzéteszi a jelenlegi bérszámítás alapjául szolgáló közalkalmazotti bértáblát és - a szeptember elsejétől - a kormány döntése szerinti pedagógushivatást támogató rendszer illetményeit.

EMMI, Köznevelésért Felelős Államtitkárság
EMMI, Köznevelésért Felelős Államtitkárság

Az adatok birtokában mindenki számára egyértelművé válik, hogy a pedagógusokat milyen mértékű béremelkedés illeti meg, s az alapbéreket milyen címen járó és mekkora összegű pótlékok egészítik ki.

EMMI, Köznevelésért Felelős Államtitkárság
EMMI, Köznevelésért Felelős Államtitkárság

A kormány a bérnövekedésen túl az értékállóságról is gondoskodott, a pedagógusok fizetésének kiszámítása a mindenkori minimálbér alapján történik. Ez azt jelenti, hogy a minimálbér emelkedésével a pedagógusok jövedelme is automatikusan nő. A pedagógushivatást támogató bérrendszer bevezetése fokozatosan valósul meg. Az idei emelést követően 2014 szeptemberétől 2017-ig minden tanév kezdetén a törvénybe foglalt mértékkel növekszik.

Az új rendszerben a bérkiegyenlítés érvényre juttatja minőségjavító hatását azáltal, hogy felszámolja az aránytalan, már-már elfogadhatatlan nagyságrendű túlmunka önkéntes vagy kényszerű vállalásának lehetőségét. Az extrém jövedelmeket eredményező, gyakran kételyeket felvető átláthatatlan pótlékok és egyéb juttatások helyébe a színvonalas munkát, a gyermekek előrehaladását támogató, a pedagógusok teljesítményét ösztönző megfelelő bérezésű előmeneteli rendszer lép.

Az állam a köznevelés megújításával vállalta, hogy minden gyermeknek biztosítja a képességeit kibontakoztató jó óvodát, iskolát. A magas színvonalú, eredményes, a gyerekekre összpontosító intézményekben jó pedagógusokra van szükség, a tisztességes bérezéssel, a tervezhető életúttal a kormány megteremtette a megjelölt célok megvalósulásának feltételeit.

(EMMI, Köznevelésért Felelős Államtitkárság)

A hatályos törvényi előírás alapján készített átírási költség kalkulátor segítségével gyorsan kiszámolható, hogy idén mennyibe kerül az adott személyautó, vagy motorkerékpár átírása. A vagyonszerzési illeték díja a gépjármű kora és a teljesítménye alapján számolandó, míg az eredetvizsga díja a lökettérfogat nagysága szerint változik. Az átírási költség kalkulátorban ezt a három adatot kell megadni, illetve a gépjármű fajtáját kiválasztani, majd a Számolás gombra kattintva tételesen láthatóvá válik, hogy 2013-ban mennyibe kerül a gépjármű átírási költsége.


Segítség a teljesítmény átváltásához (lóerőről kw-ra)

lóerő
 A megadott lóerőnek  kw felel meg.
A kiszámolt érték egészre kerekítve jelenik meg.


Tudnivaló: az eredetvizsga díját a helyszínen kell kifizetni, a többi költséget pedig okmányirodában az átírás során. Az átírási költség után azt is megtudhatjuk, hogy mennyi lesz a gépjárműadó.

Mivel nem változtak az ide vonatkozó törvények, ezért aki kíváncsiságból, vagy más okból az előző évre vonatkozó átírási költséget szeretné kiszámolni, az nyugodtan használhatja erre a célra a jelenlegi kalkulátort. 

Miből tevődnek össze a költségek?

Az eredetiségellenőrzés (eredetvizsga) hatósági díjai:
  • személyautó
    • 1400 ccm-ig: 17 000 Ft
    • 1401-2000 ccm-ig: 18 500 Ft
    • 2001 ccm felett: 20 000 Ft
  • motorkerékpár
    • 500 ccm-ig: 15 500 Ft
    • 500 ccm felett: 17 000 Ft
Vagyonszerzési illeték:

Jármű motorjának teljesítménye (kW)
0-3 éves kor
4-8 éves kor
8 éves kor felett
0-40 kW
550 Ft / kW
450 Ft / kW
300 Ft / kW
41-80 kW
650 Ft / kW
550 Ft / kW
450 Ft / kW
81-120 kW
750 Ft / kW
650 Ft / kW
550 Ft / kW
120 kW felett
850 Ft / kW
750 Ft / kW
650 Ft / kW

Évekig eltarthat, amíg a magyar pénzügyi rendszerből kivezetik a lakáscélú devizahitel intézményét, amit majd a hitelezőkkel folytatandó tárgyalások előznek meg – mondta Orbán Gábor, a Nemzetgazdasági Minisztérium adó- és pénzügyekért felelős államtitkára a Bloomberg hírügynökségnek még csütörtökön. Hozzátette, "elképzelhető", hogy az MNB-nek szerepe lesz a devizahitelek átváltásában.

"Nem a végtörlesztéshez hasonló megoldásra kell számítani, az összehasonlítás erősen túlzó" – mondta az államtitkár.

"A cél a devizahitelek forinthitelekre történő átváltása. Reálisan nézve a folyamat évekig tarthat, és ha sikerül felére csökkenteni az átlagos futamidőt, akkor már elértünk valamit" – közölte. Orbán Gábor azt mondta, hogy "a kormány álláspontja szerint a lakáscélú devizahitelek kivezetése pénzügyi és nem jogi kérdés". 

"Ahogyan a jogi rendszer stabilitását nem veszélyeztetheti egy rossz pénzügyi termék vagy modell, a pénzügyi rendszer biztonságos működését nem veszélyeztetheti egy rossz jogi megoldás" – emelte ki az államtitkár. Orbán Gábor szerint "a devizahitel-szerződések nem érvénytelenek, de olyan rossz termékek, amelyeknek nincs helyük a háztartások pénzügyi portfóliójában".

Bár stabil a magyar bankrendszer, bizonytalan, "hogy egy külföldi tulajdonos miként reagál arra, ha egy szerződés lezárásából vesztesége keletkezik" – mondta Orbán Gábor. Szerinte ez azzal a veszéllyel járhat, hogy a kormánynak ki kell segítenie a bankot, amit a kabinet nem akar megkockáztatni. 

A kormány a kereskedelmi bankok mellett egyeztetni fog a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) is, mivel "elképzelhető", hogy az MNB-nek szerepe lesz a devizahitelek átváltásában. Az államtitkár azt is hangsúlyozta, hogy a devizahitelesek megsegítése nem veszélyeztetheti mások megtakarításait vagy hiteleit.

Horoszkóp kalkulátor 2014

2013.07.26. 16:53

Kíváncsi vagy a 2014 horoszkóp adataira? Jó lenne ha végre jó hírek kecsegtetnének? Derítsd ki magadnak a lehetőségeket, nézd meg az ingyenes horoszkóp 2014 kalkulátor rendszerünket most, készülj fel a várható eseményekre előre!

A horoszkóp az asztrológiának egy olyan megjelenési formája, amellyel egy konkrét időpontra vonatkozóan megismerhetjük a naprendszer bolygóinak helyzetét és jellemzőit, hatásait.

Ezen információk felhasználásával és értelmezésével horoszkóp kalkulátor 2013 során megmutatja mindenkinek azokat a várható eseményeket, melyek a jegyük alapján a sorsukban várható változásokra vonatkoznak.

Érdemes megfigyelni az egy napon születettek személyiségét, biztos, hogy minden esetben van valami apró eltérés a sorsuk alakulásában és alapvetően a személyiségükben is. Persze az alapvető jellemzők azért elég általánosak, de minden egyén esetében nagy befolyással van a bolygók, a bolygói fényszögek és az asztrológiai házak állása, annak változása. A horoszkóp kalkulátor 2013 évi változata a zodiákus – csillagjegy – alapján működik, e szerint vagyunk besorolhatók az állatövi jegyek alá születési dátumunk szerint.

  KOS    



(március 21. - április 20.)

A Kos jellemzően türelmetlen alkat. Mit szólnál, ha egy nagyon eredeti kidolgozású, távol-keleti türelemjátékkal lepnéd meg? Hátha ebben neki is lenne kedve elmélyedni, vagy:

KOS nő: csokoládé vagy márkás ital, koncertjegy, földkörüli utazás
parfümtipp: Hugo Boss Intense
KOS férfi: díszkard, videokazetta, krimi, ismeretterjesztő film, klassz fényképezőgép
parfümtipp: Davidoff Zino

  BIKA    



(április 21. - május 20.)

Nagyon kényelemszerető, így nagy sikerre számíthatsz olyan ötletekkel, melyek kényelmét szolgálják. Vegyél nagy párnákat, melyek abszolút komfortossá tehetik a szombat délutáni heverészéseket. Emellett jól el is szundíthat a melegükben, hisz ők nagy alvás-fanatikusok, vagy:

BIKA nő: bőrnadrág, nyaklánc, receptkönyv
parfümtipp: Clinique Happy
BIKA férfi: Szobor, hintaszék, építészeti szakkönyv, meditatív zenei album, jó minőségű finom bor
parfümtipp: Jil Sander

  IKREK    



(május 21. - június 21.)

Mozgásigénye határtalan, és imád emberek közt lenni. Ezek ideális kombinációja testesül meg egy korcsolyában, vagy futócipőben. A friss levegőn töltött órák után biztosan jól esik majd valami finom tea vagy kakaó, vagy:

IKREK nő: mobiltelefon, csokoládé, ruhák, táskák, utazás
parfümtipp: Nina Ricci
IKREK férfi: cd, mp3 vagy dvd lejátszó, kerékpár, laptop
parfümtipp: Ungaro III.

  RÁK    



(június 22. - július 22.)

Egy Rák életében nagyon fontos szerepet kap a múlt és az érzelmek. Szereti feleleveníteni a régi emlékeket, így garantáltan jó tippnek tűnik egy közös fotóalbum készítése, melyben az együtt töltött évek képeiből gyűjtöd számára össze a legjobbakat vagy:

RÁK nő: ezüst vagy arany ékszerek, szerelmes verseket tartalmazó kötet, konyhai felszerelés.
parfümtipp: Givench Fleur
RÁK férfi: barkács készlet, bármilyen főzéssel kapcsolatos tárgy, vagy kertészkedésre alkalmas szerszám.
parfümtipp: Carolina Herrera 212 Men

  OROSZLÁN    



(július 23. - augusztus 22.)

Játékos alkat, egy klassz társasjáték jó kikapcsolódást nyújt nemcsak az ünnepekre. Másik gyengéje az elegáns ruhák, ha bírod anyagilag, lepd meg egy nem hétköznapi öltönnyel, kosztümmel, inggel, nyakkendővel, sállal vagy:

OROSZLÁN nő: arany ékszer, láncok és karkötők, parfüm, színház- vagy koncertjegy.
parfümtipp: Gabriela Sabatini Devotion
OROSZLÁN férfi: jó minőségű vörösbor, erőteljes színű ruhák, parfüm.
parfümtipp: Dior Higher

  SZŰZ    



(augusztus 23. - szeptember 22.)

Rendszerető ember létére, jó ötlet meglepni őt egy határidőnaplóval. Ha belegravíroztatod a nevét is, leveszed a lábáról, vagy:

SZŰZ nő: szakácskönyvek, krimik, szerelmes regények
parfümtipp: Gucci II.
SZŰZ férfi: számítógép, laptop vagy palmtop, elegáns táska.
parfümtipp: Calvin Cline Crave

  MÉRLEG    



(szeptember 23. - október 22.)

Egy Mérleget bármikor elcsábíthatsz egy néhány napos utazásra. Ezt karácsonykor is megteheted! vagy:

MÉRLEG nő: elegáns ruhák, ékszerek vagy kozmetikai cikkek, hordozható cd vagy mp3 lejátszó sok cd-vel
parfümtipp: Celine Pour femme
MÉRLEG férfi: Egy üveg édes likőr vagy bor, könyv, parfüm, zenei CD
parfümtipp: Chanel Pour Monsieur

  SKORPIÓ    



(október 23. - november 22.)

Bármilyen kozmetikai terméknek örülni fog. A lényeg, hogy drága legyen, vagy:

SKORPIÓ nő: bőr ruhával nem tévedhetsz vagy szexis fehérneművel de egy drága parfüm is megteszi. Fényképezőgép, laptop is kiváló.
parfümtipp: Chanel Allure
SKORPIÓ férfi: Video vagy Dvd filmek, zenei Cd-k, elektronikai cikkek és szivar
parfümtipp: Salvador Dali pour Homme

  NYILAS    



(november 23 - december 21.)

Bármi, ami nem számít hétköznapinak, kiváló ajándék egy Nyilas számára, vagy:

NYILAS nő: gyümölcslikőr, útikönyvek, vonat- vagy repülőjegy, fitness vagy uszodabérlet.
parfümtipp: Chanel Mademoiselle
NYILAS férfi: szivar, francia bor, különleges édesség, ha a pénztárcádat nem kell kímélned akkor egy motor.
parfümtipp: Rochas Lui

  BAK    




(december 22 - január 20.)

Bármilyen ötletes apró tárgy, ami minden nap a kezébe akad, és rád emlékezteti, például: táska, nyaklánc, karkötő, vagy:

BAK nő: határidőnapló, gyűrű, fülbevaló, bokalánc, ha `kilóg a sorból` akkor piercing
parfümtipp: Estée Lauder Cinnabar
BAK férfi: antik dísztárgy, ásványkollekció, könyv
parfümtipp: Givenchy Xeryus

  VÍZÖNTŐ    


Ezek a változások lesznek az új bértáblában 2016 szeptembertől :

Pedagógus bértábla 2016 szeptember

 

A nemzetgazdasági miniszter szerint a pedagógus-bértábla többlépcsős bevezetésére idén és jövőre is van fedezet a költségvetésben.


A pedagógus-bértábla részleges bevezetésének idén 40-45 milliárd, jövőre 170-180 milliárd forint bruttó hatása van a költségvetésre, amelyre rendelkezésre áll a szükséges fedezet – mondta a nemzetgazdasági miniszter az MTI-nek szerdán adott, részleteiben csütörtökön megjelenő interjúban.

Varga Mihály leszögezte: a kormány továbbra is 2,7 százalékos GDP-arányos államháztartási hiányt tervez 2013-ban és 2014-ben. „Egyelőre nincs olyan feladata a minisztériumnak, hogy újraértékelje az államháztartási hiány mértékét” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy jelenleg olyan minimális mértékűek az elmozdulások a költségvetés egyes sorai között, hogy ezek hatását összesítve, nagyjából a tervezett szinten lehet az év végén a hiány.

A május 10-i kormányzati döntéssel, valamint a júniusban előterjesztett, júliusban elfogadott egyenlegjavító intézkedésekkel együtt a magyar költségvetés biztosít arra fedezetet, hogy ez a pedagógus bértábla ezekkel az arányokkal el tudjon indulni” – közölte a miniszter. A pedagógusok béremelésének távlati hatásairól elmondta: a 2015 és 2017 közötti, évi 10 százalékos béremelés évente mintegy 45-50 milliárd forintnyi többletbért jelent a pedagógusoknak.

A nemzetgazdasági miniszter kiemelte, hogy a pedagógusokkal szemben jelentős elmaradást kell pótolni, hiszen „az uniós tagországokkal való összehasonlítás azt mutatja, hogy a pedagógusok a feladataikhoz viszonyítva rosszabb bérhelyzetben voltak, mint akár a többi közép-európai országban”. Kijelentette: a lépcsős bevezetés a költségvetés számára többletterhet nem jelent. „Még azok a tételek is, amelyek elindítása későbbre került, mint ahogy azt a kormány várta – az e-útdíj vagy a pénztárgépek központi bekötése –, sem jelentik azt, hogy a kormány ne tudná kényelmesen tartani a három százalék alatti hiánycélt” – fogalmazott Varga Mihály.

Az életpályamodell teljes körű bevezetése esetén akár 150 ezer forinttal is emelkedhet a tanárok bruttó fizetése. Egy elemzés szerint a tanárok több mint másfélszeresével kereshetnek többet, de lesz olyan, akinél 72 százalékos lesz a béremelés mértéke.

Lesz pedagógus-béremelés szeptember 1-jétől az életpályamodell bevezetésével együtt – közölte az emberi erőforrások minisztere vasárnap az MTI-vel. Balog Zoltán a kormány szombati döntését a Pedagógusok Szakszervezetének vasárnapi kongresszusán jelentette be az érintetteknek.

A miniszter az MTI-nek elmondta, a Nemzetgazdasági Minisztérium még számolja, hogy az összes más intézkedéssel együtt a béremelést milyen ütemben tudják kivitelezni. Nagy valószínűséggel szeptember 1-jétől a béremelés 50 százalékát kapják meg a pedagógusok, a másik felét pedig a következő évben – tette hozzá.

Teljesítették a januárban tett ígéretüket: a diákok, pedagógusok tízezrei semmit sem vettek észre a köznevelés jövőjét alapvetően meghatározó változásból, hogy az iskolák fenntartása az önkormányzatoktól az államhoz került – emelte ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára. Hozzátette, hogy ugyanakkor sok helyen már az elmúlt félévben megtapasztalták a nagyobb állami felelősségvállalás előnyeit. Példaként említette, hogy az új feladatmegosztásnak köszönhetően több intézményben javult az iskolák szakos ellátottsága és felszereltsége, például Baranya, Pest, Somogy, Jász-Nagykun-Szolnok és Zala megyék tankerületeiben. A kisiskolák – ahol a fenntartás mellett a működtetésről is az államot megtestesítő Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) gondoskodik, „szinte csodaként élték meg”, hogy rezsiköltségüket határidőben rendezték, s hogy a szükséges eszközök beszerzése, pótlása sem okozott senkinek fejfájást. A karbantartásra is jutott pénz. Vagy például Komárom-Esztergom Oroszlány kistérségi iskoláiban a Klik úszásoktatást, gyógytornát biztosított.

Az azonnali intézkedést igénylő esetekben is egyszerűbben mentek a dolgok, az ügyintézés gyorsabbá, rugalmasabbá vált az állami fenntartásba vételt követően, és a szakmai munkaközösségek együttműködése is szorosabbá vált a tankerületekben. Több intézménytől jelentették, hogy mérhetően javult a szakmai munka színvonala – sorolta az államtitkár az első eredményeket. Megjegyezte, hogy ilyen óriási szerkezetátalakítás során természetes, hogy óhatatlanul voltak és vannak zökkenők. Hozzáfűzte: az intézményvezetőkre, tankerületi igazgatókra többletfeladatok hárultak, ám a tanárok munkáját nem akadályozta az átszervezés.

A pozitívumok között említette, hogy évtizedek után pontos képet kaphatnak a köznevelésről, felmérhetők a hiányok, a munka átláthatóvá és tervezhetővé válik. Nem utolsósorban segíteni tudnak, ahol szükség van rá. Ez bebizonyosodott az általános iskolai beiratkozásoknál is: az először készülő országos összesítésnek és állami beavatkozásnak köszönhetően április 30-áig minden gyereknek helyet találtak, míg ez a korábbi években sokszor augusztusig is elhúzódott. Megjegyezte: a Klik működésében, személyi összetételében még lát gyenge pontokat, amelyeket korrigálni kell. A gépezet azonban jól beindult, gördülékeny együttműködés van a központ és a minisztérium, valamint a tankerületek és az önkormányzatok között – közölte.

Azt is örömmel nyugtázta, hogy a tanév másik újdonsága, a mindennapos testnevelés sikeresen startolt, sok elismerést kaptak a szülőktől, tanároktól, egészségügyi szakemberektől. Mint mondta, a következő tanévben gyerekek újabb tízezrei tapasztalhatják meg a mindennapos mozgás örömét. Hangsúlyozta: lesz elegendő testnevelő tanár, és az állam 13,5 milliárd forintot fordít az Új Széchenyi Terv pályázati pénzeiből tornatermek, sportudvarok építésére, bővítésére. Igaz, ahol a létesítmények még szűkösek, továbbra is szükség lesz a pedagógusok legendás leleményességére – tette hozzá.

Sikertörténetnek nevezte a Nemzeti alaptanterv és a hozzá kapcsolódó kerettantervek megalkotását. Kifejtette: ez utóbbiak összes oldalszáma meghaladja a 11 ezret. Ez az alapja a megígért tartalmi megújításnak, amely biztosítja, hogy az ország minden pontján megszerezhetik a gyerekek az egységes, de szükség szerint differenciált tudást és képességeket. Szeptembertől az 1., az 5. és a 9. évfolyamokon már új tankönyvekből tanulhatnak a diákok – mondta. Jelezte: a szükségszerű tartalmi felülvizsgálatot ötévente el fogják végezni.

A köznevelési államtitkár összegzése szerint jól haladtak azoknak a szabályoknak a megalkotásával, amelyek elengedhetetlenek a következő tanév megújult rendszerben történő megkezdéséhez. Érzékelhető eredményei vannak a kormány három évvel ezelőtt nyilvánvalóvá tett kezdeményezéseinek és intézkedéseinek, amelyeknek célja, hogy az országban, így az iskolákban is ismét rend legyen. Láthatóan csökkent az igazolatlan hiányzások száma és az iskolai agresszió mértéke – jelentette ki.

Hoffmann Rózsa a pedagógus-életpályamodell szeptemberi indulására egyre javuló esélyeket lát, erre szerinte három-négy hét múlva egyértelmű válasz adható. Összkormányzati szándék a modell elindítása annak minden elemével, az új munkaidő-szabályozással, a minősítéssel és a jelentős, átlagosan 40 százalékos béremeléssel – jelentette ki az államtitkár, aki úgy fogalmazott: „hiszek az új pedagógus-életpályamodellben”.

A köznevelésért felelős államtitkár egyes érdekvédelmi szervezetek pedagógusnapi demonstrációját a kezdeményezők kudarcának nevezte, és utalt arra, hogy a több hetes szervezés és különböző csoportokkal történő összefogás ellenére „mindössze 300-400-an vettek részt” rajta. Álláspontja szerint ez is azt igazolja, hogy a megújulást ellenzőknek nincs komoly támogatottságuk, hiteles tehát a Századvég Alapítvány felmérésének eredménye, amely szerint a társadalom többsége egyetért a köznevelés átalakításának irányával és legfontosabb intézkedéseivel. A tüntetést szervező tömörülés elég régóta egyértelmű politikai akciókat folytat, megnyilvánulásaik kétséget sem hagynak afelől, hogy nem szakmai érvek motiválják őket – közölte. Hoffmann Rózsa úgy fogalmazott: a pedagógustársadalom nagy része tudja, hogy az átalakulások az ő és a gyermekek érdekeit szolgálják.

Hoffmann Rózsa megerősítette, nem terveztek és terveznek pedagógus-elbocsátásokat. Ugyanakkor az iskolarendszernek igazodnia kell a csökkenő gyermeklétszámhoz. Néhány héten belül meglesznek az egyes megyékre, tankerületekre és intézményekre lebontott adatok, hogy hol mennyi pedagógusra van szükség a következő tanévre. Az előzetes kalkulációk szerint számuk nagyságrendileg megegyezik az idei tanévivel.

A pedagóguskart ért kritikák – szavai szerint – nem lepték meg, számított rá. A jövőre létrejövő kar „az egységességet, szervezettséget és a hivatás presztízsének emelkedését szolgálja” – mondta, hozzátéve: a kar által megalkotandó etikai kódex sok évtizedes hiányt pótol. Nem fenyegető eszköz, hanem „olyan, mint a lelkiismereti KRESZ”, be kell tartani, különben kár vagy baj származik a helytelen cselekedetekből. Szerinte aki azt állítja, hogy a pedagógusoknak hivatásuk gyakorlása során nem elfogadott morális szabályok szerint kell eljárniuk, az lényegében azt mondja, hogy egy tanár azt csinálhat, amit akar. Ez pedig ellentétes a gyermekek, a szülők, végső soron a pedagógusok érdekeivel.

A szeptember 1-jétől induló hit- és erkölcstanoktatását érintő egyházi észrevételeket „jó szándékú sürgető fellépésnek” nevezte. Mint mondta, a történelmi egyházakkal folyamatos az egyeztetés a finanszírozásról és egyéb kérdésekről is a tárcaközi bizottságokban. „Haladunk, és rövidesen minden szükséges döntés megszületik” –jelentette ki, hangsúlyozva: az egyeztetéseken az az alapelv, hogy az egyházak ugyanolyan támogatást kapjanak, mint az állami intézményfenntartók. Így az nem fordulhat elő, hogy különbség legyen az óradíjakban, vagy hogy az erkölcstankönyvet ingyen kapják azok a diákok, akiknek térítésmentesen jár, míg a hittankönyvet nem.

Jelezte azt is: beiratkozáskor a gyerekek valamivel több mint fele a hit- és erkölcstant választotta. Összességében úgy látja, a köznevelés megújítása nyomán igazságosabb, eredményesebb, átláthatóbb rendszer jön létre. Minden egyes intézkedés a gyermekekért történik – emelte ki.

A pedagógus bértábla 2013. évi, remélhetőleg kedvező változása várható, mivel a tervezet szerint minimum hatvanöt ezer forintos emelkedés várható a most bruttó 350 ezer forint alatt kereső egészségügyi dolgozók számára. Ehhez azonban igen stabil gazdasági háttérrel kell 2013-ban rendelkezni, mivel hozzávetőlegesen 16.520 orvost, közel 68.000 szakdolgozót és 1400 egészségügyben dolgozó nem szakirányú végzettségű munkavállalót érint. A pedagógusbérekre vonatkozóan a kormányzati biztos elmondása szerint 2013-ban legkésőbb garantáltan bevezetésre kerül az új életpálya-modell, mely magasabb bérezést jelent az érintetteknek. Az egyetemet végzett pályakezdő pedagógusok alapfizetése kétszázezer forintra emelkedhet ezzel a jelenlegi tervezet szerint, szemben a jelenlegi alig százhúszezer forinttal.

Az alábbi táblázat a jövő évi tervezetet mutatja, ahol a fizetési osztályok első fokozata a garantált havi illetmények összegét jelenti. Hogy ki melyik fokozatba sorolható, az függ a szakképzettségtől és a végzettségtől. E szerint egy alapfokú végzettségű közalkalmazott az „A” fizetési osztályba sorolandó,  egy akadémiai végzettségű, doktori címmel rendelkező közalkalmazott pedig a „J” fizetési osztályba kerül, ez a legmagasabb fokozat. A fizetési fokozat besoroláson belül a konkrét fizetés mindig az adott személy esetében a ledolgozott évek számával egyenes arányban nő.

A közalkalmazotti bértábla 2013 évre vonatkozóan megmutatja a közalkalmazotti fizetési osztályok első fizetési fokozata szerinti garantált illetmények havi összegét, valamint a feltüntetett fizetési fokozatokhoz tartozó legkisebb szorzószámokat.

Közalkalmazotii bértábla 2013

Az állami adóhatósághoz teljesítendő bejelentkezési kötelezettséget mulasztók adataira vonatkozó közzétételről, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 55.§ (4) bekezdése rendelkezik.

Az eljárások során a legutóbbi lista közzététele óta az alábbi személyekről bizonyosodott be, hogy bejelentési kötelezettségüket elmulasztották.

Sorszám

Név

Irányító szám

Lakcím

1

Balog Gábor István

4400

Nyíregyháza, Tokaji út 17.

2

Barabás Andrei

6771

Szeged, Máté utca 8.

3

Batka Ignác Barna

1214

Budapest, Kossuth Lajos u. 144. 2. em. 7. ajtó

4

Bokoch Ganna

 

Maramures, Mun. Baia Mare Filaturii 3.

5

Borbély-Szabó Beáta

8600

Siófok, Diófás út 14.

6

Borsos Józsefné

3388

Poroszló, Kossuth Lajos út 17.

7

Calanyos Vilmos

2621

Verőce, Előd utca 5980.

8

Czirle Krisztina

1173

Budapest; Cséplő út 8

9

Danku Lajosné

3384

Kisköre, Hegedűs út 33.

10

Danyi Szilvia

7636

Pécs, Illyés Gy. út. 42. fsz. 1.

11

Deli Tibor

7625

Pécs, Vince u. 17/2.

12

Fehér Kitti

4501

Kemecse, Ságvári Endre utca 4/D.

13

Forgó Attila

3000

Hatvan, Csajkovszkij u. 1.

14

Földi Ferencné

3529

Miskolc, Felsőruzsin körút 5. 2/1.

15

Gyuris Tibor

0000

lakcím nélküli

16

Hakobjan Davit Norikovics

1193

Budapest, Aulich u. 10.

17

Havai Zoltán

6753

Szeged, Csatár utca 29.

18

Horváth Csaba

2365

Inárcs, József u. 32.

19

Horváth Károly Gábor

1104

Budapest, Bodza u. 46.

20

Hudák Tamás

4400

Nyíregyháza, Gádor Béla köz 4. 2/9.

21

Jónás Zsolt

3600

Ózd, Körte völgy 3.

22

Kállay Ildikó

2697

Szanda, Dózsa György út 7.

23

Kalocsai Éva

8127

Aba, Klapka utca 26.

24

Kanalas Ferenc

4355

Nagyecsed, Ady Endre u. 71.

25

Karaba Mónika

2681

Galgagyörk, Rákóczi út 40.

26

Kékedi József

3731

Múcsony, Béke út 12.

27

Kovács János

4031

Debrecen, Hargita utca 28.

28

Kovács Jánosné

7632

Pécs, Kassák L. u. 8. IV. em. 13. ajtó

29

Kovács Margareta

 

Baia Mare (Nagybánya), Ale. Nuptun 2/73.

30

Kozák Józsefné

1194

Budapest, Madarassy László utca 19.

31

Külkey Árpád László

1041

Budapest, Lebstück Mária u. 63. 6. em. 38.

32

Lakatos Sándor

3533

Miskolc, Csermőkei út 119.

33

Mercsényi Miklós Áron

1048

Budapest, Homoktövis u. 94. II. 7.

34

Mészáros Péter

2100

Gödöllő, Palota-kert 15. 10. em. 4. ajtó

35

Mezei Edit

 

6780 Sfantu Gheorghe, Covasna, Ale. Zefirului 1/20

36

Mordanova Mariia

 

90300Vinogradovo, Korjatovics út 172.

37

Murányi Sándor

3053

Ecseg, Váralja út 7.

38

Nagy Attila

4225

Debrecen, Szőlőhegy utca 21.

39

Nagy Tibor László

5662

Csanádapáca, Szent Gellért út 91.

40

Petrilla Zsolt Kálmán

4246

Nyíregyháza, Berkenye sor 13.

41

Rusu Felicia

 

Sat Negrilesti, Jud. Bistrita-Nasaud

42

Sabo Rami

 

Baia Mare, Jud. Maramures, Garii 23. ap. 6.

43

Salariu Mariana

 

Sat Ltcani Jud Iasi

44

Saprykin Vyacheslav

 

Viskin, Hanyikov út 8/2.

45

Sava Cristina

4400

Nyíregyháza, Puttony utca 43.

46

Sentianosi George Mihai

4405

Nyíregyháza, Hegedű u. 1.

47

Simon Frigyes

9812

Telekes, Fő út 34.

48

Sipos Mihályné

3384

Kisköre, Ady Endre út 1.

49

Sychova Svitlana

4700

Mátészalka, Arad u. 4.

50

Szabó Gábor

2314

Halásztelek, Mária u. 91.

51

Szasz Laurentiu

5126

Jászfényszaru, Kilián György út 4.

52

Szasz Melinda

2340

Kiskunlacháza, Bankháza Puszta 25.

53

Szasz Mihail

6758

Röszke, Széchenyi utca 2.

54

Szász Petru-eugen

 

Corund Hargitha 1095

55

Szegedi József

4523

Pátroha, Klapka u. 24.

56

Szekeresné Kiss Viktória

4405

Nyíregyháza, Folyóka u. 14.

57

Szendrei József

2700

Cegléd, Lehel u. 10/A.

58

Szűcs Melinda

4400

Nyíregyháza, Kopogó utca 52.

59

Szűcs Miklós

4551

Nyíregyháza, Vezér út 69.

60

Tarsó Lászlóné

8222

Balatonalmádi, Thököly utca 8/A.

61

Tóhtné Kató Erika

4400

Nyíregyháza, Fazekas János tér 3. 6.ajtó

62

Troják Dávid

8417

Csetény, Rózsa út 20.

63

Váradi Zoltán

4244

Újfehértó, Gyöngyvirág utca 21.

64

Varga Dániel

6723

Szeged, Olajos utca 12/B. 2/11.

 

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 55.§ (6) bekezdése alapján: 

 

Az állami adóhatóság a munkaügyi kapcsolatok rendezettsége törvényi feltételeinek más szervek eljárásában történő felhasználása céljából a honlapján folyamatosan nyilvánosságra hozza azoknak az adózóknak a nevét, székhelyét, adószámát (adószámmal nem rendelkező természetes személy foglalkoztató nevét, lakcímét, adóazonosító jelét), akik (amelyek) tekintetében jogerős és végrehajtható közigazgatási vagy bírósági határozat megállapította, hogy nem tettek eleget az Áht. 15. § (5) bekezdés a) pontjában foglalt kötelezettségüknek, kivéve, ha a munkáltató az Áht. 15. § (8) bekezdésében foglalt feltételnek megfelel. Az adóhatóság a honlapján ezen adózók nevének (székhelyének, adószámának) feltüntetése mellett a jogsértést megállapító határozat keltét és végrehajthatóvá válásának napját nyilvánosságra hozza. Ha az adóhatóság határozatának bírósági felülvizsgálata iránt keresetet indítottak, az adatok közzétételére a bíróság jogerős és végrehajtható határozata alapján kerül sor.

Az adóhatóság a honlapján közzétett adózók adatait - feltéve, hogy a közzététel alapjául szolgáló jogsértést az adózó ismételten nem követte el - a közzétételtől számított két év elteltével törli.

NAV - Az Art. 16. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt bejelentés

Több száz gépjármű átírását hamis illetékbefizetési csekk alapján végezték el az okmányirodák - tájékoztatta közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénteken az MTI-t. Az adóhatóság feljelentést tett költségvetési csalás, illetve magánokirat-hamisítás miatt.

A NAV több esetben tapasztalta, hogy az illetékek - az átírás ellenére - nem érkeztek meg a hivatal számlájára. Ezekben az esetekben a NAV kérte, hogy a gépjármű tulajdonosa igazolja a vagyonszerzési illeték megfizetését.

Az átírást feltehetően megbízottal elvégeztető ügyfelek értetlenül álltak az eset előtt, hiszen a nevükre kiállított forgalmi engedély birtokában az illetéket megfizetettnek vélték. Kiderült, az okmányirodákban bemutatott csekkek hamisak voltak. Az elkövetők vagy házilag nyomtatták rá a csekkre a postai feladást tanúsító adatokat, vagy egy kisebb összeg befizetése mellett utólag a valós értékre írták át, és az így hamisított csekket mutatták fel az átíráskor.

Ezért a NAV azt javasolja, hogy a gépjárművásárló maga fizesse be az illetéket, vagy legyen körültekintő a meghatalmazott kiválasztásakor, mert ha az illeték nem érkezik meg az adóhatóság számlájára, akkor a vevőt kötelezik az illeték megfizetésére, függetlenül attól, hogy az illeték összegét korábban már másik személynek átadta - olvasható a közleményben.

A teljesítmény alapján számított gépjármű átírás 2013 – 2014-es átírási illetékei a következők lesznek:

gempajmu atiras uj arak


Ezen kívül számolni kell még az alábbi kiadásokkal:

  • új forgalmi engedély kiállításának díja 6000.-Ft,
  • gépjármű felelősség biztosítás díja
  • az eredetiségvizsgálat elvégzésének díja
  • új törzskönyv kiállításának díja 6000.-Ft,


A 120 kW-nál nagyobb teljesítményű hajtómotoros teherautók, autóbuszok és vontatók tulajdonjogának megszerzése esetén a gépjármű átírás 2013-2014-es költségét úgy kell meghatározni, mintha az adott gépjármű 120 kW teljesítményű hajtómotoros gépjármű lenne. Kizárólag elektromos hajtómotorral működő gépjárművek teljes illetékmentességet élveznek.

Ki jogosult munkanélküli segélyre?

 

Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR–08)

FEOR 2013/2014 számok - FEOR-08. A Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR-08) 2013. január 1-től hatályos, 2014-ben is ezt kell alkalmazni többek között a munkavállalók besorolásakor is. Ezzel egyidejűleg a  FEOR-93 foglalkozási nómenklatúra  hatályát vesztette.

FEOR számok 2012 - FEOR-08 itt található!

Gázártámogatás nagycsaládosoknak 2014

Nagycsaládos gázártámogatási kedvezményre jogosult az a háztartás, amelyben legalább három gyermek után jár a családi pótlék. További feltétel, hogy valamelyik szolgáltatónál szolgáltatási szerződéssel rendelkezzen a család. A gázártámogatási kedvezmény egy család esetén csak egy felhasználási helyen vehető igénybe, de fogyasztói közösség esetén egy felhasználási helyen több jogosult is igénybe vehet nagycsaládos kedvezményt.

Gázártámogatás mértéke

A gázártámogatás mértéke három gyermek esetén felhasználási helyenként és naptári évenként 61560 MJ illetve a negyedik gyermektől számítva gyermekenként további 10250 MJ. Ezt a mennyiséget az I. árkategória díjszabása szerint fizeti meg a kedvezményre jogosult család. Az I. árkategória szerinti díjszabás szolgáltatónként eltérő mértékű lehet.

Gázártámogatás nyomtatvány letöltése

A nagycsaládos gázártámogatás kedvezmény igénylése 2014. szeptember 1. és 2014. szeptember 30. között a bejelentett lakóhely, illetve tartózkodási hely szerint illetékes Magyar Államkincstár Megyei Igazgatóságánál lehetséges.

Kapcsolódó dokumentumok

Gázártámogatás mértéke

A kérelemhez mellékelni kell a kérelem benyújtását megelőzően kézhez kapott utolsó számla másolatát, újonnan bekapcsolt felhasználási hely esetén pedig a szerződés másolatát. A nagycsaládos gázártámogatás kedvezmény megállapítása 2014. január 1-től határozatlan időre történik.

Megszavazta az Országgyűlés az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló törvényjavaslatot (T/10238), amely – címének némileg ellentmondva – valójában egy kis adósaláta-csomagot takar. Ennek részeként módosul az általános forgalmi adóról szóló törvény is.

Cikkünkben ezeket vesszük górcső alá, ami azért is kívánatos, mert az Áfa tv.-t (2007. évi CXXVII. törvény) érintő módosításokat az ezt tartalmazó törvény Magyar Közlönyben való kihirdetését követő harmadik napjától, vagyis feltehetően április második felétől kezdve már alkalmazni kell, minthogy a módosításokhoz átmeneti rendelkezés nem társul.

A módosítások három téma köré csoportosulnak. Ezek közül az egyik a személygépkocsi-piac üzleti szereplőinek hatékony érdekérvényesítő képességét fémjelzi, hiszen olyan, számukra újfent kedvező változást hozó rendelkezésről van szó, amely egyfelől a tárgyi típusú áfa-levonási korlátozással érintett különféle javak és szolgáltatások közül kizárólag a személygépkocsit érinti, másfelől ilyen formában biztosított kedvezményt az európai uniós írott jog nem ismer. Mi tehát a lényeg? Nos, az Áfa tv. 87. §-a kiegészül egy új c) ponttal, amely a személygépkocsi értékesítésére adómentességet ad az esetben is, ha annak beszerzésekor az áfa-levonási tilalom (Áfa tv. 124. § (1) bekezdés d) pont) azért nem jutott érvényre, mert eleve nem volt mire vonatkoznia, vagyis mert egyáltalában nem merült fel előzetesen felszámított adó. Ilyen eset fordulhat elő például akkor, ha a vásárlás nem áfa-alanytól vagy olyan áfa-alanytól (például: alanyi adómentességben részesülőtől vagy viszonteladóként az árrés adózást alkalmazótól) történik, aki számára az áfa felszámítása és továbbhárítása tilos. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy az áfa-mentes értékesítés eme új kedvezménye nem illeti meg azokat, akik bár előzetesen felszámított adó hiányában szintén nem vonhatnak le, igényelhetnek vissza áfa-t, de ha a beszerzésük során egyébként „találkoznak” előzetesen felszámított adóval, annak végleges viselése alól az áfa-levonási jog gyakorlása révén egészben vagy részben mentesülnek (például: személytaxisok, személygépkocsit zárt végű pénzügyi lízingbeadók).

A hatályos társadalombiztosítási szabályok alapján egyéni járulékfizetésen alapul a társadalombiztosítás adott ellátásaira való jogosultság. A természetbeni egészségbiztosítási járulék megfizetése megalapozza az egészségügyi szolgáltatások nyújtását, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék megfizetésére épül a terhességi-gyermekágyi segély, a gyermekgondozási díj, a táppénz, míg a nyugdíjjárulékra épül a nyugellátási jogosultság.

A Parlamenthez benyújtott egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosítása eltér ettől az általános szabálytól. A tervezet szerint a terhességi-gyermekágyi segély, a gyermekgondozási díj, a táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban elért jövedelmet kellene figyelembe venni.  Erre a szabályra építve azok is jogosultak lennének pénzbeli ellátásra, akik pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem fizetnek például a nyugdíjas munkavállaló, az a mezőgazdasági őstermelő, akinek a bevétele nem haladja meg az évi 8 millió forint bevételi értékhatárt. Ez a szabályozás az államnak többlet kiadást, míg a járulékfizetők esetében egyfajta igazságtanságot eredményezne.

További módosítás a kifizetők, illetve az egészségbiztosítók határozathozatalára vonatkozik. A javaslat szerint a kifizetőknek, illetve az egészségbiztosítónak a terhességi-gyermekágyi segély, illetve a gyermekgondozási díj megállapításakor határozatot kellene hozni az ellátás folyósításának időtartamáról és naptári napi összegéről. Kivétel az az eset lenne, amikor ugyanazon személy részére ugyanazon gyermeke jogán ismételten benyújtott gyermekgondozási díj iránti kérelmet újra elbírálni nem lehet. Ez utóbbi esetben a terhességi-gyermekágyi segélyt vagy a gyermekgondozási díjat a fenti határozatban megállapított összegben kellene folyósítani. A törvényjavaslat indokolása szerint azért szükséges a határozatot meghozni, mert az „a kismamák részére jogbiztonságot teremt és a társadalombiztosítási kifizetőhelyek feladatellátását lehetővé teszi, mivel határozat hiányában az új foglalkoztatónál a továbbfolyósításra nem lenne lehetőség.

Magyarországon, ahol teljesen más a szerkezete a lakásállománynak, mint nyugaton, nagy fontossággal bírnak a támogatások, melyekkel az állam serkenteni tudja a lakásépítések számát. Nyugaton jóval nagyobb a bérlakásban élők száma, mint nálunk, ahol az emberek inkább saját tulajdonukban érzik biztonságban magukat. Ugyanakkor az emberek többsége nem tudja megoldani a lakásproblémáját önerőből, ezért hitel kell felvennie, illetve élnie kell az állam által biztosított támogatásokkal is. A legújabb rendelet ezzel kapcsolatban 2013. január 01-ével lépett érvénybe. Röviden összefoglalva nézzük át a lehetőségeket.

A lakásépítésnél a legkomolyabb támogatás még mindig a vissza nem térítendő állami támogatás, közismertebb nevén a szocpol jelenti. A támogatás mértéke a gyermekek számától függően 800 ezer és 2,5 milli Ft között található. Kötött a támogatható lakások mérete, ami azt jelenti, hogy 60 és 160 nm között lehetnek, és a bekerülési, illetve vásárlási ára nem lehet nagyobb, mint 300 ezer Ft/nm, illetve alacsony energiafogyasztású lakás esetén 350 ezer Ft/nm. Az energetikai besorolás növelheti a kapott támogatást 1,1-1,2-1,3 szorzóval. Az igénylőnek nem lehet köztartozása, illetve legalább egyiküknek rendelkeznie kell folyamatosan fennállóan munkaviszonnyal.

A következő támogatás
az otthonteremtési kamattámogatásos kölcsön, melynél az állam a kamatok egy részének átvállalásával tehermentesítő az lakásépítőt. A kamattámogatás mértéke függ a nevelt gyermekek számától. Két gyermekig az állampapír hozam 60 %, és 3 vagy annál több gyermek esetén a 70 %-a a támogatás mértéke. Fontos változás, hogy a kamattámogatás 5 éven keresztül nem változik, az eddig érvényben lévő évenként csökkenő támogatással szemben. A bekerülési érték telekár nélkül nem lehet több 30 millió Ft-nál. és a felvehető hitel maximum értéke 15 millió Ft. A támogatás igénybevételénél itt is feltétel a 180 napos munkaviszony igazolása, nincs köztartozásuk, illetve vállalniuk kell, hogy a bekerülési érték 70 %-át számlával kell igazolniuk. Ezzel kapcsolatban bővebben a 341/2011. (XII. 29.) Korm. rendeletben találhatunk információt.

A támogatott lakáscél meghatározása 

A vissza nem térítendő állami támogatás igényelhető

  • 2010. január 1-jét követően kiadott építési engedéllyel rendelkező és „B” (követelménynél jobb) vagy annál jobb tervezett energetikai minősítésű új lakás építéséhez, illetve·
  • 2010. január 1-jét követően kiadott használatbavételi engedéllyel és „B” (követelménynél jobb) vagy annál jobb energetikai minősítéssel rendelkező új lakás vásárlásához.



Meg kell még említeni az állami kezességvállalás lehetőségét, amely azt jelenti, hogy az állam kézfizető kezességet vállal a hitelt biztosító bank felé, a hitelnek arra a részére, amelyre az építendő ingatlan hitelbiztosítási értének nem nyújt fedezetet. A kezességvállalást 35 év alatti fiatal párok, illetve gyermeküket egyedül nevelő szülő igényelheti, de feltétel, hogy legalább 30 % önerővel rendelkezzen. A hitel csak Ft alapú leget, illetve a bekerülési érték nem lépheti túl Budapesten és a megyei jogú városokban a 15 millió Ft-ot, a többi településen a 12 millió Ft-ot. Kezességvállalási díjat kell fizetni a hitelnek arra a részére, amelyre nincs fedezet, amelynek mértéke 2 %. Utoljára maradt a lakás-takarékpénztári megtakarítás, mely esetén az állam a befizetett megtakarításhoz hozzátesz 30 %-ot, de maximum évente 72 ezer Ft-ot.

a lakásépítési támogatást igényelheti

 

  • a 256/2011. számú a lakásépítési támogatásról szóló kormányrendeletben meghatározott természetes személy (házastársak, élettársak, egyedülállók), már meglévő gyermek(ek) után

  • minden, a 40. életévét be nem töltött házaspár, az eltartott gyermekek számától függetlenül, legfeljebb két gyermek vállalása esetén (megelőlegezett lakásépítési támogatás)
 

a lakásépítési támogatás mértéke

 

Az igénybe vehető lakásépítési támogatás összege függ a meglévő és a vállalt gyermekek számától, a lakás hasznos alapterületétől és az energetikai minősítésétől.

A támogatás összege "B" energetikai minősítés esetén:

lakás hasznos alapterülete
2 eltartott gyermek esetén
lakás hasznos alapterülete
3 eltartott gyermek esetén
lakás hasznos alapterülete
4 vagy több eltartott gyermek esetén

 

60-75 m2

 

800 000 Ft
70 – 85 m2
1 200 000 Ft
80 - 95m2
1 600 000 Ft

 

75,01- 90 m2

 

 

1 000 000 Ft

 

85,01-100 m2
1 500 000 Ft
95,01 - 110 m2
2 000 000 Ft

 

90,01 –160 m2

 

1 300 000 Ft
100,01-160 m2
2 000 000 Ft
110,01 - 160 m2
2 500 000 Ft
 

a táblázatban található támogatások összegei az energetikai minősítés függvényében változnak :

 

- 1,1 szorzószámmal szükséges beszorozni a fenti támogatás összegeket „A” (energiatakarékos) energiaosztályú lakás esetén 
- 1,2 szorzószámmal szükséges beszorozni a fenti támogatás összegeket „A+”(fokozottan energiatakarékos) energiafogyasztású lakás esetén
-  1,3 szorzószámmal szükséges beszorozni a fenti támogatás összegeket alacsony energiafogyasztású lakás esetén

Teljesítményadó kalkulátor

2013.05.17. 14:55

A jelenlég érvényes szabályozás szerint a teljesítményadó kalkulátor használatakor a fizetendő adó mértékét illetően az alábbi díjakkal számolhatunk minden egyes kilowatt után:

Teljesítményadó kalkulátor
Gépjármű teljesítménye (LE)
Gépjármű teljesítménye (KW)
Gépjármű gyártási éve

Fizetendő gépjárműadó (Ft)


– gépjármű első 3 évében 345 Ft,
– 4 és 7 év között 300 Ft,
– 8 és 11 év között 240 Ft,
– 12 és 15 év között 185 Ft,
– minden 16 év feletti gépjármű után  140 Ft

A teljesítményadót az üzembentartó, illetve tulajdonos kell megfizesse a helyi, illetve kerületi önkormányzat adóosztályának. A teljesítményadó éves összegét két részletben kell megfizetni minden évben  március 15-ig és szeptember 15-ig. Amennyiben valaki nem ismeri gépjárműve teljesítményét, a teljesítményadó kalkulátor a lóerőben megadott értéket átváltja kW-ra a 1KW=1,36LE képlet szerint.

Nem kell azonban gépjárműadót fizetni:
belföldi rendszámtáblával ellátott mezőgazdasági vontatóra,
külföldön nyilvántartott tehergépjárművek közül azokra, amelyek az Európai Unió valamely tagállamában vannak nyilvántartva,
lassú járműre és a lassú jármű pótkocsijára,
munkagépre,
az ún. „méhesházas” gépjárművekre,
CD, CK, DT és Z betűjelű rendszámtáblával ellátott gépjárműre, valamint a muzeális jellegű gépjárműre (OT rendszámú),

Távolléti díj kalkulátor

2013.05.17. 14:43

Átírná a távolléti díj számításának szabályait a kormány: a javaslat elfogadása után a fizetés szempontjából mindegy lesz, ki mikor megy szabadságra. A törvényjavaslat számos más ponton is finomhangolja az Mt szövegét. A törvényjavaslatról alkotott véleményeket kedden délig várja a minisztérium.

Bruttó bér
Melyik hónapban tervezed a szabadságot?
Hány nap szabadságot fogsz kivenni?

Egy órára jutó bruttó bér
Szabadságra járó távolléti díj
Fizetett ünnepnapra járó távolléti díj
Ledolgozott napokra járó munkabér
Bruttó bér a szabadsággal együtt
Bruttó különbség
Eredeti Nettó bér
Kifizetendő Nettó bér
Nettó különbség

A javaslat megállapítja havi bér arányos részének meghatározásának szabályait arra az esetre is, ha a munkavállaló a beosztás szerinti munkaidejét
csak részben dolgozza le. Fontos kiemelni , hogy ebből a szempontból nincs annak jelentősége, hogy a munkavállaló szabadság vagy más jogcím alapján jogszerűen mentesült –e a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettsége alól, de az is érdektelen, hogy erre az időre megilleti-e e díjazás. Ugyanezen szabály irányadó, ha a munkaviszony az adott hónapban keletkezik, illetve szűnik meg – olvasható az indoklásban.

Mindegy, mikor megy szabadságra

A törvényjavaslat indokolása szerint a tárca figyelembe vette a munkavállalók és a munkaadók érdekképviseleteinek véleményét; mindkét fél azt szerette volna elérni, hogy távollét esetén a munkabér ne változzon az adott hónap munkanapjainak számától és a távollét időtartamától függően.

Mint arról az Adó Online többször is beszámolt, az új Mt. januártól hatályos – tehát most is érvényes – szabályozása szerint azok a munkavállalók, akik több munkanapot tartalmazó hónapban mennek szabadságra, a távolléti díj számításának hatályos szabályai szerint több fizetésre számíthattak szabadságuk időszakára. A szabály szakértők szerint nemcsak igazságtalan, de a munkahelyi konfliktusok és az adóelkerülés melegágyát is jelentheti.

A törvényjavaslat az Mt. számos más előírását is pontosítja, finomítja, az indokolás szerint a „jogalkalmazást segítő céllal”.

Így például a közalkalmazotti törvényt és a Munka törvénykönyvét módosító mostani normaszöveg kitér arra is: a munkavállalóknak évente egy alkalommal jár 14 nap egybefüggő szabadság, amely azt jelenti, hogy ennyi időre mentesíteni kell a dolgozót a munkavégzés és a rendelkezésre állás alól. A 14 egybefüggő szabadságos napba be kell számítani azokat a napokat is, amikor a munkavállaló - a szabadság kiadása nélkül is - mentesül a rendelkezésre állás és a munkavégzés alól. A jelenleg hatályos szöveg így szól: "A szabadságot - eltérő megállapodás hiányában - úgy kell kiadni, hogy tartama legalább összefüggő tizennégy napot elérjen." Az új szabály így szól: "A szabadságot – eltérő megállapodás hiányában – úgy kell kiadni, hogy a munkavállaló naptári évenként egy alkalommal, legalább tizennégy egybefüggő napra mentesüljön a munkavégzési kötelezettség alól." A módosítás tehát hangsúlyozza, hogy naptári évenként értendő a 14 nap, és erre az időre mentesíteni kell a munka alól a dolgozót.

Már csak pár hét van az szja-bevallás elkészítésére és elküldésére. Azonban 2 millió 700 ezer bevallás még mindig hiányzik. Nekik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal – ahogy tavaly is – egy kisfilmmel kíván segíteni.

A film bemutatja, hogy mennyire egyszerű letölteni magát a bevallást, és azt, hogy milyen segítséget kaphatunk a bevalláskitöltő programtól (pl. adott sorhoz tartozó magyarázat megjelenik egy gombnyomásra, számol, ellenőriz, figyelmeztet). A kisfilm konkrét segítséget is nyújthat legtöbbünknek, hiszen egy átlagos példán vezeti végig a nézőt a bevallás sorain. A példában szereplő magánszemély 2013-ben munkabérből származó jövedelmet szerzett, és van gyermeke, vagyis családi adókedvezmény igénybevételére jogosult. A kisfilm bemutatja, hogyan rendelkezhetünk adónk 1+1%-áról, és azt is, hogy ha fizetendő adónk lenne, akkor hogyan kaphatunk egyetlen kattintással akár hat havi pótlékmentes részletfizetést.

1353 adónyilatkozat :

1353 személyi jövedelemadó bevallás

Mikor választhatja Ön a csökkentett adattartalmú személyi jövedelemadó bevallást?

A KisAdózó vállalkozások Tételes Adója (KATA) 2013-2014
A kisadózó vállalkozások tételes adójáról (KATA) szóló jogszabályt az Országgyűlés 2012. október 1-én fogadta el. Az alábbiakban ennek legfontosabb szabályai kerülnek ismertetésre.

A kisadózóként való működés elsősorban azoknak a mikro- és kisvállalkozásoknak jár előnyökkel, ahol a vállalkozó(k) személyesen is tevékenységet végez(nek) a vállalkozásban, de alkalmazottat nem foglalkoztat(nak). Számukra a kisadózóvá válás révén jelentősen egyszerűsödik az adminisztráció és leegyszerűsödnek az adózással kapcsolatos teendők is. Esetükben kivitelezhető, hogy a vállalkozó - egy könyvelésben és adózásban jártas szakember kezdeti útmutatása és bejelentése alapján - év közben maga végezze az adminisztrációs teendőket majd az év végeztével, egy könyvelői „fogadóóra alatt" közösen elkészített adóbevallással - és persze a havonként rendszeresen befizetett tételes adóval - gyakorlatilag letudja összes adózási kötelezettségét.

Fontos körülmény, hogy csak addig maradhat KATA-alany egy szervezet, amíg abban legalább egy kisadózónak minősülő (fő- vagy mellékállású) magánszemély is bejelentésre kerül. A magánszemély a kisadózóval állhat tagi, megbízotti, vezető tisztségviselői vagy más jogviszonyban, kivéve a munkaviszonyt.

Kik választhatják

A kisadózók tételes adóját választhatja:

·         egyéni vállalkozó

·         egyéni cég

·         betéti társaság - ha tagjai kizárólag magánszemélyek

·         közkereseti társaság - ha tagjai kizárólag magánszemélyek

Nem lehet kisadózó, akinek az adószámát az adóhatóság a választást megelőző két éve belül törölte vagy felfüggesztette. Nem választhatja a kisadózó státuszt a vállalkozás akkor sem, ha az alábbi tevékenységek valamelyikét folytatja:

·         Biztosítási ügynöki, brókeri tevékenység

·         Biztosítás, nyugdíjalap egyéb kiegészítő tevékenysége

·         Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése.

Ha a fenti körülmények teljesülnek, az adózó tevékenységét kisadózóként folytathatja (vagyis az adóalanyiságot megszüntető körülmények megléte - pl. 100.000 Ft-pl. meghaladó adótartozás - nem akadálya a kiadózóvá válásnak).

Mikortól és hogyan választható

A NAV erre a célra rendszeresített bejelentési nyomtatványain lehet bejelentkezni a KATA hatálya alá, de jelenleg az adóhatóság honlapján még nem érhetők el ezek a nyomtatványok. Az adóalanyiság az év bármely napján bejelenthető és a bejelentést követő hónap első napjával kezdődik. A KATA szerinti adózást az újonnan alakuló vállalkozások is választhatják az állami adóhatósághoz való bejelentkezéssel egyidejűleg.

Az adó mértéke

A kisadózó vállalkozások tételes adójának mértéke a főállású kisadózó után havi 50.000 Ft, mellékállású kisadózó után havi 25.000 Ft. Több főállású bejelentett kisadózó esetén minden személy után külön-külön meg kell fizetni havonta az 50.000 Ft-ot (tört hónap után is). Az adó mértéke mindaddig ennyi marad, amíg a vállalkozás összes bevétele (nem csak az árbevétele) el nem éri a nettó 6 millió forintot (ha év közben vált az adózó a KATA alanyává akkor a havonta 500.000 Ft bevételt kell figyelembe venni. A 6 millió forintot (vagy annak arányos részét ) meghaladó bevétel után az adó mértéke 40 százalék.

Nem kell megfizetni a tételes adót abban a hónapban, amikor a kisadózó a teljes hónapban táppénzben, tgyás-gyes-gyed juttatásban, gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban részesül vagy katonai szolgálatot teljesít, fogvatartott illetve ha egyéni vállalkozói tevékenységét szünetelteti.

A kisvállalkozók tételes adója (KATA) által kiváltott adónemek

·         vállalkozói személyi jövedelemadó és a vállalkozói osztalékalap utáni adó vagy átalányadó

·         társasági adó

·         személyi jövedelemadó

·         társadalombiztosítási járulékok

·         egészségügyi hozzájárulás

·         szociális hozzájárulási adó

·         szakképzési hozzájárulás

A KATA alanya mentesül a könyvvezetési kötelezettség alól is.

A KATA és az ÁFA viszonya

A kisvállalkozók tételes adója nem váltja ki az általános forgalmi adót, viszont 2013-tól az alanyi adómentesség bevételi küszöbértéke 6 millió forintra emelkedik, vagyis összhangba kerül a tételes adózás határértékével így, ha az adózó ezt választja (ezzel a választással csak alakuláskor vagy naptári év kezdetétől lehet élni). Alanyi adómentesség választása esetén ÁFA fizetési és bevallási kötelezettség nincs.

A KATA alanyoknak kiállított számláikon fel kell tüntetniük azt, hogy „Kisadózó".

A KATA alanyok egyszerűsített iparűzési adó megállapítási módszert is választhatnak, amivel 50.000 Ft éves adót kell megfizetni (a bevételtől függetlenül).

Unicredit Bank lakáshitel

2013.04.26. 07:13

Unicredit Bank lakáshitel konstrukcióból több féle is létezik. Jelenleg a legjobban ajánlott az előrelátó hitel, mellyel az ügyfeleket a törlesztéssel és a hitellel kapcsolatos legtöbb információval jó előre ellátják. Ennek előnye, hogy a lakáshitel igénylő sokkal több információval fog rendelkezni, mint ez előtt bármikor.

A Unicredit Bank lakáshitel felvétele esetén a bank kiad egy igazolást arról, hogy a következő fél évben, mennyi lesz fixen a törlesztő részlete. Ezt hitelösszeg-igazolásnak nevezik. Ez a típusú lakáshitel csak új és használt lakás és ház vásárlására vehető fel. A maximálisan felvehető hitelösszeg 40 millió forint, a minimális összeg 1 millió forint. A futamidő minimum 2 év, maximum 30 év.

 A leglényegesebb az Unicredit Bank lakáshitel esetében, hogy a hitel törlesztő részlete és a kamat fixálható! Ezeket 1, 3, 5 vagy 10 évre fixálhatjuk. Így jó előre ki tudjuk számítani, hogy mennyi lesz a havi annuitásunk az adott lakáshitel esetében. A hitel igénylésének egyik feltétele, hogy az igénylő valamilyen ingatlan fedezetet birtokol. Az igénylőnkorának legalább 18 évesnek kell lennie, és a hitel lejártáig nem lehet 65-nél több esztendős.

A lakáshitel igénylőnek rendelkeznie kell mobiltelefonnal, vagy vezetékes telefonnal. Legalább 2 hónapja valamelyik Magyarországon található banknál vezet egy folyószámlát. Jövedelmet illetően legalább havi rendszerességű minimum a minimálbér összegét meghaladó nettó jövedelemmel rendelkezik és legalább négy hónapos munkaviszonnyal rendelkezik, ahol már a próbaidőt letöltötte. Amennyiben nem bejelentett munkaviszonnyal rendelkezik, úgy vagy legalább egy éve vállalkozónak kell lennie vagy nyugdíjasnak.

SZABADON DÖNTHET,

  • milyen lakáscélra fordítja a hitelt: új lakást vásárolhat, építkezhet;
  • mekkora összeget igényel: a hitel összege 1 millió forinttól akár 12,5 millió forintig terjedhet;
  • hogy a hitelt egyedül vagy adóstárs bevonásával igényli-e: adóstárs bevonásával magasabb hitelösszeghez juthat;
  • mennyi idő alatt kívánja a felvett összeget visszafizetni: a hitel törlesztésére minimum 2, maximum 20 év áll rendelkezésre;
  • milyen ingatlant ajánl fel fedezetnek: a fedezet legfeljebb három magyarországi, tehermentes lakó-, üdülő- vagy nyaralóingatlan, építési telek lehet.

MINDEN BELEFÉR!

Találja meg az UniCredit Támogatott Lakáshitelek széles kínálatában az Önnek leginkább megfelelőt!


TÁMOGATOTT LAKÁSHITEL

UniCredit Támogatott Lakáshitel és UniCredit Páros Lakáshitel esetén, állami támogatással új lakást vásárolhat, de az összeget építésre is felhasználhatja.

KI IGÉNYELHETI A HITELT?

Igényelheti az UniCredit Bank támogatott lakáshiteleit, ha Ön cselekvőképes, devizabelföldi magánszemély, és

  • megfelelő ingatlanfedezettel rendelkezik;
  • elmúlt már 18 éves, és a hitel lejáratakor nem lesz több, mint 65 éves, amennyiben az Ön életkora a hitel lejáratakor meghaladná a 65 évet, akkor hitelfedezeti életbiztosítás megkötése és az UniCredit Bankra történő engedményezése mellett igényelheti hitelünket;
  • legalább 2 hónapja bármely magyarországi banknál aktív lakossági bankszámlája van;
  • rendelkezik saját vezetékes vagy mobiltelefonnal;
  • rendszeres, az aktuális minimálbért elérő igazolt havi nettó jövedelemmel rendelkezik;
  • legalább 4 hónapos munkaviszonnyal rendelkezik és az utolsó munkahelyén és a próbaidôt már letöltötte, vagy minimum egy éve vállalkozó, vagy nyugdíjas (régi Ügyfeleinknek további kedvezményeket biztosítunk az e pontban leírt feltételek tekintetében[1]).

[1]  6 hónapos aktív számlamúlttal rendelkező, vagy 6 hónapja hitelüket késedelem nélkül törlesztő Ügyfeleink számára már elegendő 3 hónapos munkaviszony, illetve 6 hónapos vállalkozói státusz igazolása.

Nem tervez új megszorításokat a kormány, még az idén beindulhat a gazdasági növekedés, a költségvetési hiány a szükséges 3 százalék alatt marad - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter.

2013-ban újraindul a gazdaság növekedése, teljesítjük a 3 százalék alatti költségvetési hiánycélt, és ehhez nincs szükség kiegészítő intézkedésekre - jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a konvergenciaprogram ismertetésekor.

A gazdasági növekedés azonban alacsonyabb lehet a kormány várakozása szerint, mint tervezték. A korábbi 0,9 százalék helyett már csak 0,7 százalékkal számolnak. Jövőre már 1,9, rá egy évre 2,3 százalékos növekedést vár a kormány, majd 2016-ban már 2,5 százalékosat.

Az Európai Bizottság legutóbbi, februári előrejelzésében az állt, hogy Magyarország deficitje 3,4 százalék lehet az idén, vagyis szerintük nem teljesül a 3 százalék alatti hiány. A kormány két stratégia közül választhatott: vagy meggyőzi Brüsszelt, hogy rosszul számolt, és a tartalékra hivatkozik, vagy megszorításokat vállal a hiánycél tartása érdekében.

A kormány szerint ugyanakkor a növekedést egyedi tételek korrekciója is segíteni fogja. Ha a mezőgazdaság a tavalyi aszály után az idén átlagosan teljesít, akkor 0,4 százalékkal járulhat hozzá a növekedéshez. A külső kereslet élénkülhet, több uniós ország is ezt feltételezi. Az államháztartásban is kedvező folyamatok indultak be az elmúlt három évben, tavaly 2 százalékos hiányt ért el a költségvetés - mondta Varga Mihály. Ezenkívül csökken az államadósság mértéke, és hitelbővítő kezdeményezések is indultak. Az Eximbank, a Magyar Fejlesztési Bank és a jegybank is elindított ilyen programot.

Marad még tartalék

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) úgy számol, hogy az infláció a korábbi 5 százalék feletti várakozással szemben csak 3,1 százalék lesz, majd ezen a 3 százalék körüli szinten marad A költségvetési hiány az idén és jövőre is 2,7 százalék lesz az NGM várakozása szerint. (2015-ben 2,2, rá egy évre 1,3 százalékos hiányt vár a kormány.) A kabinet arra számít, hogy a munkanélküliség az idén 10,7 százalék lesz.

Varga Mihály ugyan több kockázati tényezőt is felsorolt az idei költségvetéssel kapcsolatban, de az NGM elemzése szerint mindezek még fedezhetők a költségvetés jelenlegi tartalékaiból. A pénzügyi tranzakciós illetéknél várhatóan 80 milliárd forinttal kevesebb bevétel folyik be, erről a Bankszövetséggel egyeztet a kormány. Gyorsan reagált a pénzpiac - mondta kérdésünkre a miniszter. Sokan összevonnak tételeket (utalásonként maximum hatezer forintos felső sapkát írt elő a törvény), így az egész évre megközelítőleg 80 milliárdos elmaradással lehet számolni. Az államkincstár által befizetett tranzakciós adó azonban számításaik szerint be fog folyni.

Az IMF-megállapodás elmaradása is kockázatot hordoz, mert 100 milliárdos megtakarítást vártak attól, ha létrejön. A minisztérium várakozása szerint az ország hitelfelvételei után fizetett kamatkiadás mégis csökken, így összességében semleges lesz a hatás.

Varga Mihály sajtótájékoztatója

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

A vártnál kisebb lesz a kiadás a bérkompenzációnál, a lakásépítési támogatásnál és a korhatár előtti juttatásoknál. Összességében azzal számol a kormány, hogy a 400 milliárd forintos tartalék (1,3-1,4 százalék GDP-arányban), a kockázatok számbavétele után csökken, de még mindig marad a GDP 0,6 százaléka. Ez elegendő lesz az év végéig tartó folyamatokra - mondta Varga Mihály.

A kormány a program számításakor használt euróárfolyamon is változtatott. Korábban 283 forintos árfolyammal számoltak, most 295 forintra váltottak. Az eurót a sajtótájékoztatót közvetlenül megelőzően kevéssel 295 forint alatt jegyezték, majd a makrogazdasági előrejelzések ismertetése után 295,50-ig gyengült a forint az euróval szemben. Az MTI által megkérdezett kereskedők szerint ugyanakkor csendes a piac, nincsenek nagy üzletkötések, és az 50 filléres gyengülés nem nevezhető érdemi reagálásnak.

Az államadósság alakulásával úgy számol a kormány, hogy az idén 78,3, jövőre 77,2, majd 2015-ben 76,1 és 2016-ban 73,5 százalék lesz, ez alacsonyabb szint, mint amellyel az Európai Bizottság legutóbb számolt.

Nekünk nagyon fontos ez a jelentés

A konvergenciajelentést minden olyan uniós tagállamnak el kell készítenie, amely még nem tagja az eurózónának (ezek az országok konvergálnak, azaz közelítenek az euróországok mutatóihoz). Az eurót használó tagok úgynevezett stabilitási programot mutatnak be, hogy miként teljesítik az eurózóna-beli kötelességeiket.

Magyarország nyáron kikerülhet a túlzottdeficit-eljárás alól. Ha nem sikerül, akkor a tagállamok megszavazhatják, hogy több százmilliárd forintnyi uniós támogatást elvesznek az országtól büntetésül azért, mert nem felelünk meg a közös szabályoknak. Ezért van külön jelentősége Magyarország esetében a jelentésnek, ugyanis ebben foglalja össze a kormány az érveit, amelyekkel bizonyítani akarja Brüsszelnek, hogy teljesíti a kötelezettségeket.

Az Európai Bizottság májusban készíti el a gazdasági előrevetítést. Ha ebbe az kerül bele, hogy Magyarország várhatóan nem teljesíti a kritériumokat, az nagy valószínűséggel az eljárás fenntartását fogja maga után hozni a nyári tanácsülésen (a végső szót az Európai Tanács mondja ki a bizottság számításai alapján). A magyar konvergenciaprogram célja, hogy ez a brüsszeli előrejelzés pozitív legyen Magyarországra nézve.

Nincs könnyű dolgunk

A kabinetnek nincs egyszerű dolga, a válság miatt a bizottság szoros pórázon igyekszik tartani a tagállamokat. Ezért nem csak azt kell bizonyítani, hogy a múltban 3 százalék alatt volt a hiány, de még csak nem is annyit, hogy 3 százalék alatt is marad a következő években. Brüsszel számon kéri azt is, hogy egyszeri hiánytömködéssel érte el egy ország a szintet, vagy strukturális átalakításokkal, tartós eredményekkel.

Ráadásul nemcsak a deficit számít az eljárás értékelésénél, hanem az adósság is. A kormány ugyan harcot indított az államadósság ellen, de a csökkentés eddig csak féleredményeket hozott. Az év elején 80 százalék fölött is járt a ráta, holott a nyugdíjpénztári vagyon önmagában mintegy 5 százalékponttal mérsékelte.

Szeretne a földhivatali ügyintézés terhétől megszabadulni? Nem szeret a Földhivatalban sorban állni, adminisztratív ügyeket intézni, hivatalos papírokat kitölteni?
 

Az OTP Bank új Jelzálogjog törlési szolgáltatása segítséget nyújt Önnek. Amennyiben már kiegyenlítette OTP Bank/OTP Jelzálogbank/OTP Lakástakarék által korábban nyújtott ingatlanhitelét (vagy az OTP Bank által megbízásból kezelt munkáltatói/önkormányzati kölcsönt), lehetősége van szolgáltatásunkat igénybe venni. Elkészítjük Ön helyett földhivatali inagatlannyilvántartási (törlési) kérelmét és az Ön megbízása alapján eljárunk az illetékes Földhivatalnál, továbbítjuk hitelének teljes kiegyenlítését követő munkanapon a Földhivatal részére a törléshez szükséges hivatalos iratokat.

Mit kell tennie ehhez Önnek? Mi szükséges az igényléshez?

  • A törölni kívánt jelzálogjoghoz kapcsolódó tartozását maradéktalanul kiegyenlítse.
  • Fontos, hogy a jelzálogjog törléséhez a bejegyzés adatai rendelkezésre álljanak, ehhez szükséges benyújtania vagy a földhivatali bejegyzési határozatot, vagy a bejegyzésről szóló tulajdoni lapot, amennyiben ezek nem állnak rendelkezésére, lehetőség van arra, hogy a földhivatali un. Takarnet rendszerből - díj ellenében - lekérjük ingatlanának tulajdoni lapját elektronikus úton (Takarnet tulajdoni lap megtekintés díja).
  • Az ingatlannyilvántartási kérelem iratanyagának összeállításához esetlegesen szükséges iratok benyújtása (pl.: megbízásból kezelt munkáltatói hitelek esetén a törléshez a munkáltató engedélye).
  • A Jelzálogjog törlési szolgáltatás költségtérítését megfizesse.
  • A földhivatali eljárás során a Földhivatal által felszámított díjat megfizesse. (Fedezetváltozási díj) Erre lehetősége van a megbízásából a Földhivatal felé eljáró bankfiókunkban.
  • Amennyiben Önnek sürgősen szüksége van ingatlana tehermentesítésére, kérje a Földhivatal szolgáltatását a soron kívüli ügyintézésre, ekkor ennek földhivatali díját (soron kívüli földhivatali ügyintézés díja) is rendeznie szükséges.
  • A Jelzálogjog törlési szolgáltatásért az OTP Bank által felszámított költségtérítésnek, illetve az OTP Bankban megfizetendő földhivatali díjaknak (Takarnet tulajdoni lap megtekintés díja, Fedezetváltozási díj, Soron kívüli földhivatali ügyintézés díja) mértékét a mindenkor aktuális lakáshitel hirdetmények és szabad felhasználású jelzáloghitel hirdetmények, valamint a vonatkozó lakáshitel üzletszabályzatok és szabad felhasználású jelzáloghitel üzletszabályzatok tartalmazzák.

A szolgáltatás a következő fiókokban érhető el:

  • 1033. Budapest, III.ker. Flórián tér 15.
  • 1085.Budapest, VIII.ker. József krt. 33.
  • 1095. Budapest, IX.ker. Tinódi u. 9-11.
  • 4025. Debrecen, Pásti u. 1-3.
  • 6000. Kecskemét, Szabadság tér 5.
  • 8900. Zalaegerszeg, Kisfaludi Sándor u. 15-17.
  • 9022. Győr, Teleki u. 51.

Az autópálya matrica árak azon kevés szolgáltatás között található, amelynek az ára nem változott 2012-höz viszonyítva. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendelete szerint ugyanis az árak maradnak a tavalyi szinten, ami jó hír az autóstársadalom tagjainak. Kisebb változást csak az jelentett, hogy a tervezett elektronikus díjfizetés várható bevezetése miatt a tehergépjárművek, melyek a D2, D3, D4 kategóriába tartoznak, csak 1 napos, heti, és havi matricát vásárolhatnak. Az elektronikus díjfizetés lehetővé teszi majd, hogy a gépjárművezetők a megtett úttal arányos díjat fizessenek. Bevezetésének várható ideje 2013. július 01. Érdekesség, hogy az autóbuszokra nem vonatkozik majd az elektronikus díjfizető rendszer, ezért számukra külön kategória lett létrehozva.

A kategóriák alapján megkülönböztetünk D1, D2, D3, D4, illetve B2 kategóriákat, melyek közül az utolsó vonatkozik a fentebb említett esetre, azaz az autóbuszokra. A D1 kategóriába tartoznak a motorkerékpárok, és a 3,5 tonnánál kisebb össztömegű gépjárművek. A D2 kategóriába vannak sorolva a 3,5 tonnánál nagyobb, de a 7,5 tonnánál kisebb össztömegű gépjárművek, és szerelvényeik. A D3 kategóriába tartoznak a 7,5 tonnánál nagyobb, és a 12 tonnánál kisebb gépjárművek, és végül a D4-be tartoznak a 12 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárművek. Rajtuk kívül vannak a B2 kategóriába sorolt autóbuszok, illetve lakóautók.

Díjtáblázat 2013

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium díjrendelete szerint az autósok 2013-ban is a 2012-es árakon vásárolhatnak e-matricát a személygépkocsikra.

A teherautósok számára fontos információ, hogy a megtett úttal arányos elektronikus díjfizetés 2013. július 1-ei tervezett bevezetése miatt a D2, D3 és D4 kategóriákban 2013 első félévében csak 1-napos, heti és havi e-matricákat lehet vásárolni. Újdonság az elektronikus díjfizetésben nem érintett autóbuszok számára létrehozott B2-es kategória.

A díj mértéke a gépjármű kategóriájától függ. A díjkategóriák a következők:

D1 díjkategória

Motorkerékpár, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű bármilyen vontatmánnyal is,

D2 díjkategória

A 3,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint járműszerelvény (gépjármű és vontatmány),

D3 díjkategória

A 7,5 tonnát meghaladó, legfeljebb 12,0 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint járműszerelvény (gépjármű és vontatmány),

D4 díjkategória

A 12,0 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű, valamint járműszerelvény (gépjármű és vontatmány).

B2 díjkategória

A 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok és lakóautók bármilyen vontatmánnyal is.

A 3,5 tonnát meghaladó és legfeljebb 7,5 tonnát elérő össztömegű autóbuszt, ide értve a bármilyen vontatmánnyal ellátottat is, valamint a lakóautót, az 1 napos, a heti és a havi jogosultság árának meghatározása szempontjából a D2 díjkategóriába kell besorolni. A 7,5 tonnát meghaladó össztömegű autóbuszt, ide értve a bármilyen vontatmánnyal ellátott autóbuszt is, valamint a lakóautót az 1 napos, a heti és a havi jogosultság megállapítása szempontjából az autóbusz össztömegének megfelelő díjkategóriánál eggyel alacsonyabb díjkategóriába kell besorolni. Az előző bekezdés szerinti díjkategóriába sorolt autóbusz, ideértve a bármilyen vontatmánnyal ellátottat is, valamint a lakóautó esetében a díjkategóriába sorolás a pótdíj megállapítása során is irányadó.

A magánszemélyek számára május 20. a személyijövedelemadó-bevallás benyújtásának és az adó megfizetésének törvényi határideje, mivel azonban ez a dátum idén pünkösdhétfőre esik, az adóbevallásokat legkésőbb 2013. május 21-ig kell eljuttatni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) - közölte a NAV hétfőn.

      

Az adóhatóság ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a sorban állás elkerülése érdekében nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni a bevallás kitöltését és benyújtását. A tapasztalatok szerint ugyanis a határidő közeledtével növekszik az ügyfélszolgálatok forgalma és a telefonos tájékoztatást kérők száma is.

Ha valaki nem élt az egyszerűsített bevallás lehetőségével, és nem kérte a munkáltatói adómegállapítást, akkor a 1253 számú személyijövedelemadó-bevallás nyomtatványon vagy az adónyilatkozat benyújtásával önállóan köteles teljesíteni bevallási kötelezettségét. A kitöltéshez szükség van a tavalyi adóköteles jövedelemről szóló igazolásokra, amelyeket február 15-ig meg kellett kapniuk az adózóknak.

A kitöltött és aláírt bevallás (adónyilatkozat) leadható személyesen a NAV ügyfélszolgálatokon, illetve feladható a postán. Aki rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval, az elektronikus úton is eleget tehet bevallási kötelezettségének a NAV nyomtatványkitöltő programjának használatával.

süti beállítások módosítása